Kanal 70 to dedykowany kanał alarmowy w systemie DSC (Digital Selective Calling), który jest używany do nadawania wiadomości alarmowych oraz do inicjowania łączenia między jednostkami. Umożliwia on przesyłanie sygnałów alarmowych i wiadomości distress do wszystkich jednostek w pobliżu, a także pozwala na automatyczne wezwanie pomocy w sytuacji zagrożenia. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, każdy statek morski wyposażony w VHF powinien mieć możliwość korzystania z tego kanału w razie potrzeby. Przykładem zastosowania jest sytuacja, gdy kapitan statku zauważył zagrożenie, takie jak inny statek w niebezpieczeństwie lub utratę ładunku. W takim przypadku może użyć kanału 70, aby wysłać sygnał alarmowy, co pozwala na natychmiastowe powiadomienie służb ratunkowych oraz innych jednostek w pobliżu.
Kiedy myślimy o kanałach VHF, wielu użytkowników może mylić różne numery z ich przeznaczeniem. Kanał 16, znany jako kanał ratunkowy, jest przeznaczony do komunikacji w sytuacjach awaryjnych, ale nie jest to kanał do przesyłania wiadomości DSC. Użytkownicy mogą pomylić go z DSC, sądząc, że zapewnia podobne funkcje, jednak jego głównym celem jest umożliwienie jednostkom nawiązywania łączności w nagłych przypadkach oraz koordynacja działań ratunkowych. Z kolei kanał 06, chociaż może być używany do komunikacji, nie jest dedykowany do alarmowania o niebezpieczeństwie. Często wykorzystywany jest do nieoficjalnych rozmów pomiędzy jednostkami, co może prowadzić do dezorientacji, gdyż nie jest to kanał priorytetowy. Kanał 71 jest używany głównie do komunikacji w obrębie portów i nie ma zastosowania w kontekście alarmowania o niebezpieczeństwie. Błędne myślenie, że te kanały mogą pełnić funkcję alarmową, może prowadzić do opóźnienia w udzielaniu pomocy, co w sytuacjach awaryjnych jest niezwykle niebezpieczne. Dlatego tak ważne jest, aby dobrze znać przeznaczenie poszczególnych kanałów VHF, co jest zgodne z zaleceniami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).