Kanał 16 w systemie UKF (ultra krótkie fale) jest uważany za kanał alarmowy i jest standardowo stosowany w międzynarodowej komunikacji morskiej. Został on ustanowiony przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) jako główny kanał do zgłaszania wezwania w nagłych wypadkach oraz do komunikacji związanej z bezpieczeństwem. W praktyce, gdy statek znajduje się w sytuacji kryzysowej, jedno z pierwszych działań to nadanie alarmu na kanale 16, co pozwala innym jednostkom w pobliżu szybko zareagować oraz powiadomić odpowiednie służby ratunkowe. Zastosowanie tego kanału jest zgodne z Konwencją SOLAS (Safety of Life at Sea), która nakłada obowiązek posiadania i umiejętności obsługi radiotelefonu UKF na wszystkich jednostkach pływających. Dobre praktyki wskazują także na regularne szkolenie załóg w zakresie korzystania z radiotelefonów, aby zapewnić skuteczną komunikację w sytuacjach awaryjnych.
Wybór innych kanałów, takich jak 06, 71 czy 70, jest nieprawidłowy w kontekście alarmowania w sytuacjach niebezpieczeństwa. Kanał 06 jest wykorzystywany głównie do komunikacji nieformalnej i nie jest przeznaczony do zgłaszania alarmów. To, że został wybrany, może wynikać z mylnego przekonania, że inne kanały, które są używane do komunikacji, nadają się do zgłaszania wezwania w sytuacjach awaryjnych. W rzeczywistości praktyka ta może prowadzić do chaosu i opóźnienia w odpowiedzi, co może zagrażać bezpieczeństwu. Podobnie, kanały 71 i 70 są wykorzystywane w innych celach, takich jak komunikacja w obrębie rybołówstwa (71) oraz do specyficznych aplikacji komunikacji cyfrowej (70). Wybór niewłaściwego kanału może być wynikiem nieznajomości standardów ustalonych przez IMO oraz braku praktycznego doświadczenia w sytuacjach kryzysowych. W takich sytuacjach kluczowe jest, aby wiedzieć, jaki kanał jest dedykowany do alarmów, aby nie tylko samemu zgłosić sytuację, ale także umożliwić innym jednostkom oraz służbom ratunkowym szybką i efektywną reakcję. Zrozumienie funkcji i przeznaczenia różnych kanałów radiowych jest kluczowym elementem bezpieczeństwa na morzu.