Kontenery zbiornikowe są specjalnie zaprojektowane do transportu substancji płynnych, takich jak gaz i cieczy, w warunkach morskich. Zbudowane są z materiałów odpornych na korozję i wysokie ciśnienie, co jest kluczowe w przypadku transportu produktów ropopochodnych czy chemikaliów. Przykłady zastosowania obejmują przewóz ropy naftowej, chemikaliów przemysłowych oraz LNG (skroplonego gazu ziemnego). Dzięki zastosowaniu kontenerów zbiornikowych możliwe jest nie tylko zabezpieczenie ładunku, ale również optymalizacja przestrzeni ładunkowej na statkach, co wpływa na efektywność transportu. Na przykład, w branży naftowej, kontenery zbiornikowe są często wykorzystywane w transporcie morskim z uwagi na ich zdolność do zachowania integralności ładunku i spełnianie norm bezpieczeństwa określonych w międzynarodowych regulacjach, takich jak IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska). Ich konstrukcja oraz systemy zabezpieczeń sprawiają, że są one zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo operacji. Przykłady to kontenery ISO, które można łatwo transportować zarówno drogą morską, jak i lądową.
Kontenery płytowe, uniwersalne i izotermiczne to konstrukcje, które nie są przeznaczone do transportu gazów i cieczy w warunkach morskich. Kontenery płytowe mają prostą, płaską konstrukcję i są używane głównie do transportu towarów sypkich lub paletowych, co nie odpowiada wymaganiom związanym z transportem substancji płynnych, które wymagają hermetyczności i odporności na ciśnienie. Kontenery uniwersalne są elastyczne i mogą być używane do różnych rodzajów ładunków, jednak nie są optymalizowane pod kątem transportu płynów, co może prowadzić do nierównomiernego rozkładu ciężaru i ryzyka wycieku. Izotermiczne kontenery, z kolei, są zaprojektowane do transportu produktów wymagających kontrolowanej temperatury, jak żywność czy leki, a nie do przewozu gazów lub cieczy w ich stanie naturalnym. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to mylenie funkcji kontenerów z różnymi wymaganiami logistycznymi. W rzeczywistości, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność przewozu płynów, konieczne jest użycie kontenerów zbiornikowych, które są zaprojektowane z myślą o specyficznych warunkach transportowych oraz przepisach dotyczących bezpieczeństwa i ochrony środowiska.