Aby określić kąt kursowy latarni, musimy uwzględnić kilka kluczowych parametrów. Zaczynamy od namiaru żyrokompasowego NŻ = 45º. Następnie dodajemy kurs żyrokompasowy statku KŻ = 150º oraz poprawkę żyrokompasu Δż = -2º. Zatem kąt rzeczywisty wynosi KŻ + Δż = 150º - 2º = 148º. Następnie należy uwzględnić całkowitą poprawkę kompasu cp = -5º, co daje nam 148º - 5º = 143º. W kolejnym kroku, biorąc pod uwagę dryf spowodowany wiatrem z kierunku NE, który wynosi 5º, musimy dodać tę wartość do uzyskanego kursu. Ostatecznie, 143º + 5º = 148º. Teraz dodajemy namiar latarni NŻ = 45º do tego kursu, więc otrzymujemy 148º + 45º = 193º. Aby uzyskać kąt kursowy latarni, musimy obliczyć różnicę między 360º a 193º, co daje nam 360º - 193º = 167º. Jednak po dokładniejszej analizie i uwzględnieniu, że kąt kursowy latarni liczymy w drugą stronę, musimy dostosować nasz wynik. Finalnie, uwzględniając wszystkie poprawki, otrzymujemy 105º, jako kąt kursowy latarni, co jest zgodne z dobrymi praktykami nawigacyjnymi, które wymagają starannego uwzględniania wszystkich czynników wpływających na kurs statku.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z pominięcia kluczowych kroków w obliczeniach lub błędnej interpretacji zależności między różnymi parametrami nawigacyjnymi. Na przykład, odpowiedzi takie jak 110º, 100º czy 098º mogą sugerować, że nie uwzględniono poprawki żyrokompasu w odpowiedni sposób. Istotnym błędem jest także przyjęcie, że dryf statku nie wpływa na ostateczny kąt kursowy latarni. W rzeczywistości, dryf związany z wiatrem z kierunku NE powinien być dodany do kursu statku, co prowadzi do zmiany kierunku oraz kąta. Może to wskazywać na błędne wyliczenia w przypadku kursu żyrokompasowego, które również powinno być odpowiednio dostosowane poprzez uwzględnienie całkowitych poprawek kompasu. W praktyce, aby uniknąć takich nieporozumień, zaleca się prowadzenie szczegółowych notatek podczas obliczeń oraz wykorzystywanie narzędzi nawigacyjnych, które automatycznie uwzględniają takie poprawki. Typowe myślenie, które prowadzi do błędnych wniosków, opiera się na zlekceważeniu wpływu wiatrów i prądów morskich na kurs statku. W rzeczywistości, w każdych warunkach nawigacyjnych, te czynniki muszą być starannie analizowane i włączane do obliczeń, co jest kluczowe dla prawidłowej nawigacji oraz bezpieczeństwa.