Informacje o statku transmituje automatycznie w paśmie VHF
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Urządzenie statkowe AIS (Automatyczny Identyfikator Statku) jest kluczowym elementem systemu komunikacji morskiej, który automatycznie transmisuje informacje o statku, takie jak jego pozycja, prędkość, kierunek i inne istotne dane dotyczące bezpieczeństwa na morzu. Działa ono w paśmie VHF, co zapewnia jego wysoką skuteczność w wymianie informacji między jednostkami pływającymi oraz służbami portowymi czy kontrolą ruchu morskiego. Przykładowo, AIS pozwala na wczesne wykrywanie potencjalnych zagrożeń, umożliwiając kapitanom podejmowanie odpowiednich działań zapobiegawczych. Zgodnie z przepisami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), wszystkie statki o długości powyżej 300 GT oraz wszystkie statki pasażerskie muszą być wyposażone w system AIS. Dzięki temu, system ten przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na morzu oraz efektywności zarządzania ruchem morskimi.
Wybór odpowiedzi, która nie odnosi się do urządzenia AIS, może prowadzić do nieporozumień dotyczących technologii komunikacyjnej stosowanej na statkach. Statkowy radiotelefon UKF (Ultra Krótkofalowy) jest istotnym narzędziem komunikacyjnym, lecz jego funkcjonalność nie obejmuje automatycznej transmisji informacji o statku, a jedynie umożliwia komunikację głosową. Choć UKF jest szeroko stosowany w morskiej komunikacji, jego zastosowanie nie jest odpowiednikiem automatycznego systemu identyfikacji. Urządzenie statkowe VDR (Voyage Data Recorder) jest odpowiednikiem „czarnej skrzynki” samolotu, które rejestruje kluczowe dane o rejsie, lecz nie transmituje tych informacji automatycznie w czasie rzeczywistym. Z kolei urządzenie LRIT (Long-Range Identification and Tracking) służy do identyfikacji i śledzenia statków na większych odległościach, jednak również nie działa w trybie automatycznego przesyłania informacji do innych jednostek. Wybór niewłaściwego urządzenia może wynikać z niepełnego zrozumienia funkcji poszczególnych systemów, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej na morzu. Znajomość różnic między tymi systemami jest kluczowa dla właściwego wyboru narzędzi do monitorowania i komunikacji w żegludze.