Informację o statusie nawigacyjnym statku transmituje automatycznie w zadanych odstępach czasowych
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
System AIS (Automatic Identification System) jest kluczowym elementem nowoczesnej nawigacji morskiej, który automatycznie przesyła informacje o statusie nawigacyjnym statków w ustalonych odstępach czasowych. AIS działa na zasadzie wymiany danych między jednostkami pływającymi oraz stacjami brzegowymi, co umożliwia monitorowanie ich pozycji, kursu, prędkości oraz innych istotnych parametrów. Dzięki temu systemowi, statki są w stanie znacznie poprawić swoje bezpieczeństwo, eliminując ryzyko kolizji na morzu. Praktyczne zastosowania AIS obejmują nie tylko nawigację, ale także zarządzanie ruchem morskim oraz działania ratunkowe. Standardy IMO (International Maritime Organization) oraz SOLAS (Safety of Life at Sea) nakładają na statki obowiązek posiadania systemu AIS, co czyni go niezbędnym elementem nowoczesnej floty morskiej. Warto dodać, że AIS pozwala również na monitorowanie aktywności rybackiej oraz ochronę środowiska morskiego poprzez śledzenie statków wrażliwych na zanieczyszczenia.
SART (Search and Rescue Transponder) to urządzenie, które służy do lokalizacji jednostek w sytuacjach awaryjnych, jednak nie transmituje regularnych informacji o statusie nawigacyjnym statku. Jego funkcja polega na odpowiadaniu na sygnały radarowe, co nie ma nic wspólnego z automatyczną transmisją danych nawigacyjnych. Terminal GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) jest systemem komunikacji awaryjnej, który umożliwia przesyłanie informacji w sytuacjach kryzysowych, ale także nie dostarcza automatycznych informacji o bieżącej pozycji czy kursie statku. Radiotelefon UKF z przystawką DSC (Digital Selective Calling) z kolei jest używany głównie do komunikacji głosowej i wysyłania alarmów, a nie do przesyłania danych nawigacyjnych w sposób automatyczny. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie różnych systemów komunikacji i nawigacji z funkcjami, które są do siebie nieporównywalne. Każde z wymienionych urządzeń ma swoje specyficzne zastosowanie i nie może zastąpić AIS, który jest zaprojektowany specjalnie do automatycznej wymiany informacji o statusie nawigacyjnym statków, co czyni go niezastąpionym w nowoczesnej nawigacji morskiej.