Kontenery klasy „1C” to w praktyce standardowe kontenery 20-stopowe, czyli tak zwane „dwudziestki”. To jeden z najczęściej stosowanych typów kontenerów w logistyce światowej. Oznaczenie „1C” pochodzi z międzynarodowej klasyfikacji ISO 668, gdzie „C” oznacza szerokość kontenera 8 stóp, a „1” odnosi się do długości – właśnie 20 stóp. W transporcie morskim, kolejowym i drogowym dwudziestki są używane praktycznie wszędzie: do przewozu klasycznego ładunku drobnicowego, towarów na paletach, maszyn, a nawet czasem materiałów niebezpiecznych, bo pozwalają dość elastycznie zorganizować przestrzeń ładunkową. Moim zdaniem to taki uniwersalny kontenerowy „złoty środek” – nie za duży, nie za mały, łatwo go załadować na większość platform kolejowych czy naczep samochodowych. Warto też wiedzieć, że kontenery 20’ można układać w stosach na statkach kontenerowych, bo ich wytrzymałość konstrukcyjna to umożliwia – ISO wyraźnie to reguluje. Z punktu widzenia magazynowania i manipulacji sprzętem przeładunkowym, rozmiar 20’ jest bardzo praktyczny – nie wymaga niestandardowych urządzeń. Jeśli ktoś planuje pracę w spedycji lub logistyce, to znajomość tej klasyfikacji naprawdę się przydaje, bo potem w ofertach przewoźników i na dokumentach transportowych ciągle pojawia się to oznaczenie 1C.
Klasa kontenera to nie tylko kwestia długości, ale też szerokości i innych parametrów określanych przez normy ISO, szczególnie ISO 668. W codziennej pracy łatwo się pomylić, bo spotyka się wiele różnych rozmiarów: 10’, 20’, 30’, 40’. Często myli się je przez podobnie brzmiące oznaczenia, albo patrzy się tylko na długość, a tu niestety liczy się jeszcze kategoria szerokości i wysokości. Na przykład kontener 10’ (czyli dziesięciostopowy) właściwie praktycznie nie występuje w międzynarodowym transporcie morskim – to raczej ciekawostka lub wersja specjalistyczna na rynku lokalnym, np. w magazynowaniu czy krótkich przewozach. Kontenery 40’ natomiast to tzw. „czterdziestki”, czyli bardzo pojemne jednostki, ale mają własną klasę ISO (np. 1A), są masowo używane głównie na długich trasach morskich, gdzie liczy się objętość, natomiast nie są to kontenery klasy 1C. Z kolei 30’ to długość nietypowa, raczej nie wpisuje się w standardy ISO, czasem spotykana w niektórych krajach, zwłaszcza w przeszłości, ale dziś praktycznie nie stosowana w standardowych przewozach międzynarodowych. Myślę, że najczęstszy błąd to zakładanie, że cyfra mówi tylko o długości, a litera jest przypadkowa – a tymczasem „C” w 1C to konkret: szerokość 8 stóp (czyli około 2,44 m), a „1” to długość 20 stóp. To właśnie dlatego 1C oznacza dwudziestkę, a pozostałe rozmiary mają inne klasyfikacje. W branży warto zapamiętać, że jeśli pojawia się 1C, to zawsze chodzi o 20-stopowy kontener szerokości 8 stóp według ISO, czyli taki najbardziej pospolity model – cały świat logistyczny się na nim opiera.