Zawód:  Technik nawigator morski 
 Kategorie:  Bezpieczeństwo i ratownictwo  Przepisy i dokumentacja 
Odpowiedź wskazująca statki towarowe o pojemności brutto 500 i większej jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z międzynarodowymi standardami, w tym Konwencją MARPOL, jednostki te są zobowiązane do stosowania Kodeksu zarządzania bezpieczną eksploatacją statków oraz zapobieganiem zanieczyszczaniu. Kodeks ten, znany także jako ISM Code, ma na celu poprawę bezpieczeństwa na morzu oraz ochronę środowiska morskiego. Statki towarowe powyżej określonej pojemności brutto są bardziej narażone na ryzyko wypadków, co uzasadnia wprowadzenie rygorystycznych wymogów dotyczących zarządzania bezpieczeństwem i ochrony środowiska. Przykładem może być sytuacja, w której duże statki transportujące towary niebezpieczne muszą posiadać szczegółowe plany awaryjne oraz programy szkoleniowe dla załogi, aby skutecznie reagować na potencjalne zagrożenia. Dążenie do minimalizacji ryzyka związanego z ich eksploatacją jest kluczowe w kontekście globalnych standardów ochrony morskiego środowiska.