Zawód: Technik nawigator morski
Kategorie: Przepisy i dokumentacja Ładunki i transport morski
Zdecydowanie dobrze, że wskazałeś kategorię O jako tę, której nie można składować w portach morskich. To właśnie ładunki zaliczane do kategorii O są uznawane za tzw. ładunki szczególnie niebezpieczne, które stwarzają bardzo wysokie ryzyko zarówno dla ludzi, jak i infrastruktury portowej. Chodzi tutaj głównie o materiały wybuchowe klasy 1 wg IMDG Code, a także substancje, które mogą gwałtownie reagować na otoczenie lub stanowią poważne zagrożenie dla środowiska. Przykład? Takie rzeczy jak amunicja, trotyl, nitrogliceryna czy inne materiały o ekstremalnie silnych właściwościach wybuchowych. W praktyce nawet krótkotrwałe przechowywanie takich ładunków w porcie jest zabronione, bo występuje ryzyko katastrofy na dużą skalę. Porty muszą przestrzegać międzynarodowych przepisów (IMDG Code, SOLAS, przepisy krajowe) i stosować się do surowych procedur bezpieczeństwa. Z mojego doświadczenia, operatorzy portowi bardzo rygorystycznie podchodzą do tej kategorii i nieraz widziałem, jak nawet niewielkie ilości tych towarów są od razu przeładowywane bez możliwości magazynowania. To dobry przykład na to, jak teoria z podręcznika przekłada się na konkretne przepisy i praktykę portową. Warto też wiedzieć, że dla pozostałych kategorii obowiązują inne, nieco łagodniejsze procedury, ale zawsze trzeba sprawdzić dokładną klasyfikację i wytyczne BHP.