Zawód: Technik nawigator morski
Kategorie: Manewrowanie i prowadzenie statku Wyposażenie i urządzenia statku
Starszy oficer to osoba, której powierzono kluczową odpowiedzialność za przygotowanie statku do wyjścia w morze pod kątem stateczności. W praktyce to właśnie on nadzoruje rozlokowanie ładunku, balastu, czy nawet rozmieszczenie zapasów wody i paliwa. Standardy branżowe i procedury armatorskie jasno wskazują, że starszy oficer, często nazywany też chief mate, jest bezpośrednio odpowiedzialny przed kapitanem za zapewnienie bezpiecznej stateczności jednostki. Nie chodzi tylko o wypełnienie papierów – musi umieć korzystać z programu statecznościowego, znać wymagania Międzynarodowego Kodeksu Ładunkowego, SOLAS czy ISM Code. To on wykonuje obliczenia, sprawdza, czy metacentrum jest ok, czy nie ma zagrożenia przewrócenia albo nadmiernych przechyłów. W praktyce, jeśli statek jest źle wytrymowany, konsekwencje mogą być bardzo poważne, nie tylko finansowe, ale przede wszystkim bezpieczeństwa ludzi i środowiska. Moim zdaniem właśnie ta odpowiedzialność wymaga ciągłego szkolenia i doskonalenia – dzisiejsze systemy komputerowe bardzo pomagają, ale trzeba rozumieć, co się robi. Przykładowo, podczas załadunku kontenerowca starszy oficer musi przewidywać, jak zmiany rozkładu ładunku wpłyną na stabilność statku na pełnym morzu. Z tego względu, żadna inna osoba z załogi nie może tu przejąć tej roli – to elementarna sprawa w pracy oficera pokładowego.