BRG, czyli bearing, to parametr w odbiorniku GPS, który wskazuje kierunek do następnego punktu zwrotu w stopniach. Jest to kluczowa informacja w nawigacji, szczególnie w kontekście planowania trasy. Zastosowanie BRG pozwala na efektywne prowadzenie pojazdu lub jednostki pływającej, ponieważ umożliwia precyzyjne utrzymanie kursu względem celu. Przykładem praktycznego zastosowania może być żeglarstwo, gdzie kapitan musi znać kierunek do portu docelowego, aby skorygować trasę w przypadku zmiany warunków atmosferycznych. W branży lotniczej pilot również korzysta z tego parametru, aby nawigować w przestrzeni powietrznej, co jest zgodne z normami ICAO dotyczącymi bezpieczeństwa lotów. BRG jest szczególnie istotny w sytuacjach, gdy inne parametry są mniej precyzyjne lub trudne do interpretacji, co czyni go niezbędnym narzędziem w nawigacji. Dbałość o precyzyjne wskazania BRG może znacząco wpłynąć na czas podróży oraz bezpieczeństwo operacji nawigacyjnych.
COG, czyli course over ground, odnosi się do rzeczywistego kierunku, w którym porusza się obiekt, a nie do kierunku do celu. Użytkownicy mogą mylić te dwa parametry, ponieważ COG informuje o kierunku, w którym porusza się jednostka, ale nie wskazuje bezpośrednio, gdzie znajduje się kolejny punkt zwrotu. RNC, czyli route navigation chart, to wykres stosowany w planowaniu trasy, a nie parametr GPS. Z kolei SOG, czyli speed over ground, to prędkość jednostki względem podłoża, co również nie ma związku z kierunkiem do celu. Błędne zrozumienie tych parametrów może prowadzić do nieefektywnego nawigowania, szczególnie w trudnym terenie, gdzie zmiany kierunku są konieczne. W nawigacji kluczowe jest rozróżnienie pomiędzy rzeczywistym kierunkiem poruszania się a kierunkiem do celu, ponieważ może to wpłynąć na decyzje dotyczące zmiany kursu. Użytkownicy powinni zwracać szczególną uwagę na to, jakie informacje są im potrzebne do efektywnego prowadzenia nawigacji, a nie polegać jedynie na intuicji czy przyzwyczajeniu.