Właściwym odpowiedzialnym za sporządzanie kwitu sternika podczas załadunku statku jest starszy oficer. Jego rola obejmuje nadzorowanie operacji załadunkowych, co wiąże się z odpowiedzialnością za dokładne dokumentowanie ilości oraz rodzaju ładunku. Starszy oficer działa jako kluczowy łącznik między kapitanem a pozostałym personelem, zapewniając, że wszelkie procedury są zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa oraz wymaganiami prawnymi. Sporządzony kwit sternika jest dokumentem potwierdzającym stan ładunku, niezbędnym w przypadku kontroli portowych oraz dla utrzymania ewidencji na pokładzie statku. Dobrze sporządzony kwit ma kluczowe znaczenie dla precyzyjnego zarządzania ładunkiem oraz minimalizowania ryzyka błędów, które mogą prowadzić do strat finansowych lub naruszeń przepisów. Przykładowo, podczas załadunku kontenerów, starszy oficer musi upewnić się, że każdy kontener jest odpowiednio oznaczony i zarejestrowany, aby uniknąć nieporozumień w przyszłości.
Wybór marynarza wachtowego, bosmana czy kapitana jako osoby odpowiedzialnej za kwit sternika jest nieprawidłowy z kilku powodów. Marynarz wachtowy, chociaż ma istotną rolę w bieżących operacjach statku, nie jest odpowiedzialny za dokumentację załadunku. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa podczas wacht, a nie formalności związanych z ładunkiem. Bosman, z kolei, zajmuje się przede wszystkim zadaniami logistycznymi i nadzorem nad załadunkiem, ale nie ma uprawnień do formalnego sporządzania dokumentów takich jak kwit sternika. Kapitan, jako najwyższy dowódca statku, posiada pełną odpowiedzialność za wszystkie działania na pokładzie, jednak w praktyce deleguje te zadania starszemu oficerowi, który jest odpowiedzialny za operacje codzienne. Zrozumienie hierarchii i podziału zadań na statku jest kluczowe dla skutecznego zarządzania i zapewnienia przestrzegania procedur. Niewłaściwe przypisanie odpowiedzialności może prowadzić do błędów w dokumentacji, co z kolei może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym karami finansowymi lub opóźnieniami w transporcie. W branży żeglarskiej kluczowe jest, aby każdy członek załogi rozumiał swoje obowiązki oraz związane z nimi odpowiedzialności, co przekłada się na bezpieczeństwo i efektywność operacji. Dlatego tak istotne jest, aby to starszy oficer, a nie inny członek załogi, był odpowiedzialny za sporządzanie kwitu sternika.