Zawód:  Technik nawigator morski 
 Kategorie:  Manewrowanie i prowadzenie statku  Wyposażenie i urządzenia statku 
Szpring dziobowy to lina cumownicza, która biega od dziobu statku do nabrzeża na wysokości śródokręcia. Użycie szpringu dziobowego ma na celu stabilizację statku w postaci ograniczenia jego ruchomości wzdłuż osi poprzecznej. Dzięki odpowiedniemu umocowaniu, szpring dziobowy pozwala na kontrolowanie przemieszczenia statku względem brzegu, szczególnie w warunkach niekorzystnych, takich jak silny wiatr czy prądy wodne. Zastosowanie szpringów w cumowaniu statków jest zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, które zalecają stosowanie takiej metody, aby zminimalizować ryzyko niekontrolowanego ruchu jednostki pływającej. Przykładowo, w portach, gdzie występują silne prądy, użycie szpringów dziobowych jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno statku, jak i infrastruktury portowej. Doskonałym przykładem może być sytuacja, gdy statek zbliża się do nabrzeża i musi być skutecznie zabezpieczony, aby nie doszło do kolizji. Zastosowanie szpringu dziobowego w takim przypadku zapewnia, że statek pozostaje w stabilnej pozycji, co jest kluczowe dla bezpiecznego załadunku i rozładunku.