Odpowiedź AIS (Automatic Identification System) jest prawidłowa, ponieważ jest to system zaprojektowany do automatycznej identyfikacji statków oraz wymiany istotnych informacji, takich jak lokalizacja, kurs, prędkość oraz inne dane dotyczące jednostki pływającej. AIS działa w paśmie UKF i jest fundamentalnym narzędziem zwiększającym bezpieczeństwo na morzach poprzez umożliwienie wymiany informacji między statkami oraz między statkami a stacjami brzegowymi. Przykładem zastosowania AIS jest system zarządzania ruchem morskim, który pomaga w monitorowaniu i kontrolowaniu żeglugi, co jest szczególnie istotne w obszarach o dużym natężeniu ruchu. Dodatkowo, zgodnie z konwencją SOLAS (Safety of Life at Sea), większe statki są zobowiązane do posiadania systemu AIS, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na morzu oraz minimalizacji ryzyka kolizji. AIS jest również wykorzystywany w procedurach portowych oraz do zarządzania logistyką morską, co czyni go niezbędnym narzędziem w nowoczesnym żeglarstwie.
Wybór LRIT (Long Range Identification and Tracking) jako odpowiedzi na to pytanie jest błędny, ponieważ LRIT jest systemem zaprojektowanym do długozasięgowego identyfikowania i śledzenia statków, ale nie operuje na paśmie UKF. LRIT ma na celu monitorowanie pozycji jednostek pływających na dużych odległościach, co jest ważne w kontekście bezpieczeństwa morskiego, jednak nie dostarcza tak kompleksowych informacji w czasie rzeczywistym, jak AIS. VDR (Voyage Data Recorder) to inaczej „czarna skrzynka” statku, która rejestruje dane dotyczące rejsu, takie jak prędkość, kurs czy parametry techniczne statku, lecz nie jest systemem do komunikacji ani wymiany informacji między jednostkami. VTS (Vessel Traffic Service) to system zarządzania ruchem morskim, który monitoruje i kontroluje żeglugę w określonych obszarach, jednak także nie jest to system identyfikacji jednostek pływających. Błędne rozumienie funkcji tych systemów często prowadzi do mylnego uznawania ich za tożsame z AIS, co może wynikać z nieznajomości ich specyficznych zastosowań oraz regulacji międzynarodowych. W rzeczywistości, AIS łączy w sobie funkcje identyfikacji i wymiany danych, co czyni go unikalnym i kluczowym w kontekście bezpieczeństwa żeglugi.