Kwalifikacja: TWO.07 - Pełnienie wachty morskiej i portowej
Zawód: Technik nawigator morski
W odwzorowaniu Merkatora na mapie ortodroma
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, że ortodroma przecina południki pod różnymi kątami, jest jak najbardziej trafna. Ortodroma to tak naprawdę najkrótsza droga między dwoma punktami na Ziemi. Jak się nawigujemy, to często korzystamy z odwzorowania Merkatora. Tam ortodromy wyglądają jak zakrzywione linie. Właściwie to, żeby płynąć najkrócej, żeglarze muszą nieco zmieniać kierunek w trakcie rejsu. I to właśnie sprawia, że kąty przecięcia południków są różne. Fajnie jest zauważyć, że przy nawigacji, szczególnie z mapą w Merkatorze, trzeba myśleć o tych zmianach kierunku, by trzymać całą trasę w ryzach. Wiedza o ortodromie jest mega ważna, zwłaszcza przy planowaniu tras morskich czy powietrznych. Każdy stopień różnicy w kursie to istotna rzecz, bo może mocno wpłynąć na trasę. Korzystanie z ortodromy to też lepsze wykorzystanie paliwa i mniej czasu w podróży, co w komercyjnej żegludze i lotnictwie ma znaczenie.
Zrozumienie różnicy pomiędzy ortodromą a loksodromą to naprawdę ważna sprawa w nawigacji. Niestety, niektóre odpowiedzi mogą być mylące. Na przykład, odpowiedź, że ortodroma przecina wszystkie południki pod tym samym kątem, jest błędna. Ortodroma to najkrótsza droga na sferze, więc siłą rzeczy kąty przecięcia z południkami się różnią, zależnie od punktów. Inna pomyłka to twierdzenie, że ortodroma jest taka sama jak loksodroma. Loksodroma przecina południki pod stałym kątem, więc nie jest najkrótsza, a jej używa się zazwyczaj na krótszych trasach, gdzie zmiany kursu są niewielkie. Przy dłuższych trasach ortodromy są zdecydowanie lepsze. Ostatnia pomyłka to myślenie, że ortodroma ma ten sam kąt z równoleżnikami. W rzeczywistości to nie prawda, bo ortodroma zmienia ten kąt, a loksodroma ma stały. Warto to wszystko ogarnąć, żeby uniknąć błędów w nawigacji i lepiej planować trasy.