Odpowiedź, że ortodroma przecina wszystkie południki pod różnymi kątami, jest poprawna, ponieważ ortodroma przedstawia najkrótszą drogę pomiędzy dwoma punktami na powierzchni Ziemi. W odwzorowaniu Merkatora, które jest powszechnie stosowane w nawigacji morskiej, linie ortodromy mają kształt zakrzywionych linii. W praktyce oznacza to, że podczas podróży morskiej, aby obrać najkrótszy kurs, żeglarze muszą dostosować swoje kierunki, co wiąże się z różnymi kątami przecięcia południków. Warto zauważyć, że podczas nawigacji, na przykład przy użyciu mapy w odwzorowaniu Merkatora, podróżnicy muszą brać pod uwagę zmiany kierunku, aby utrzymać najkrótszą trasę. Zastosowanie tego typu wiedzy jest kluczowe w planowaniu tras morskich i powietrznych, gdzie każdy stopień różnicy w kursie może prowadzić do znacznych odchyleń od zamierzonej trasy. Korzystanie z ortodromy pozwala na bardziej efektywne zużycie paliwa oraz skrócenie czasu podróży, co jest szczególnie istotne w komercyjnej żegludze oraz lotnictwie.
Zrozumienie różnicy pomiędzy ortodromą a loksodromą jest kluczowe w nawigacji, jednak niektóre odpowiedzi mogą prowadzić do nieprawidłowych wniosków. Na przykład, stwierdzenie, że ortodroma przecina wszystkie południki pod tym samym kątem, jest błędne, ponieważ ortodroma to najkrótsza droga między dwoma punktami na powierzchni sferycznej, co naturalnie skutkuje różnorodnością kątów przecięcia z południkami w zależności od lokalizacji punktów. Kolejna pomyłka to twierdzenie, że ortodroma ma kształt identyczny jak loksodroma. Loksodroma to linia, która przecina wszystkie południki pod tym samym kątem, co oznacza, że nie jest to najkrótsza droga i jest używana w praktyce głównie do nawigacji na mniejszych odległościach, gdzie zmiana kursu nie jest znaczna. W przypadku dłuższych tras, ortodromy są zdecydowanie bardziej efektywne. Ostatnia nieprawidłowość to sugestia, że ortodroma przecina równoleżniki pod tym samym kątem. W rzeczywistości ortodroma zmienia kąt przecięcia z równoleżnikami, co kontrastuje z charakterystyką loksodromy, która ma stały kąt z równoleżnikami. Warto zatem dokładnie zrozumieć te różnice, aby uniknąć błędnych koncepcji w nawigacji i optymalizacji tras.