To właśnie odpowiedź „minutach długościowych” jest prawidłowa i dobrze odzwierciedla założenia trójkąta Merkatora, który jest podstawowym narzędziem w praktycznej nawigacji morskiej. W żegludze loksodromicznej, gdzie kurs statku przecina południki pod stałym kątem, odległość równoleżników od równika (czyli V_A i V_B) nie jest liczona w kilometrach czy milach morskich, lecz wyrażana właśnie w minutach długościowych. W praktyce pozwala to na dokładne wyznaczenie pozycji statku na mapie nawigacyjnej, zwłaszcza że 1 minuta długości geograficznej stanowi podstawową jednostkę odległości używaną w żegludze, odpowiadającą bezpośrednio jednej mili morskiej tylko na równiku. Z mojego doświadczenia, wielu praktyków żeglugi często myli te jednostki, ale w standardach wyznaczania pozycji na mapie Merkatora to właśnie minuty długościowe są kluczowe. Ma to ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i dokładności nawigacji, bo każda pomyłka w jednostkach może prowadzić do błędów w locie kursu lub odczycie pozycji statku. Zresztą, w praktycznych ćwiczeniach nawigacyjnych zawsze podkreśla się, by pamiętać o tym rozróżnieniu – szczególnie przy obliczeniach loksodromicznych i wykorzystywaniu tabel Merkatora. Takie podejście jest zgodne z międzynarodowymi standardami navigacyjnymi i dobrymi praktykami żeglarskimi.
Wielu osobom podczas nauki nawigacji łatwo jest pomylić jednostki, którymi posługujemy się przy pracy z mapami Merkatora i przy wyznaczaniu pozycji statku. Są tacy, którzy automatycznie zakładają, że skoro żegluga dotyczy przemieszczania się po morzu, to wszystko powinno być podawane w kilometrach albo milach morskich. Takie podejście wydaje się logiczne, ale w przypadku trójkąta Merkatora i loksodromy to rozumowanie prowadzi na manowce. Warto zauważyć, że kilometry są stosowane głównie w lądowej kartografii i międzynarodowych odległościach, a mile morskie – choć fundamentalne w nawigacji – odnoszą się do odległości przebywanej w terenie, a nie do graficznego odwzorowania na mapie Merkatora. Jeszcze inną pułapką myślową jest utożsamianie minut szerokości geograficznej z odległością na mapie. Owszem, jedna minuta szerokości zawsze równa się jednej mili morskiej, niezależnie od szerokości geograficznej, ale to dotyczy różnicy w pionie (północ-południe), a nie w poziomie (wschód-zachód). Tymczasem trójkąt Merkatora operuje głównie na długościach geograficznych, gdzie odległości w minutach długościowych nie są już stałe z punktu widzenia rzeczywistej odległości w terenie, bo zmieniają się wraz z szerokością geograficzną. Tak naprawdę tylko minuty długościowe są poprawną jednostką dla oznaczenia odległości równoleżników od równika w tym kontekście, co wynika z matematycznego sposobu budowy mapy Merkatora oraz zasad wyznaczania loksodromy. Mylenie tych pojęć to bardzo częsty błąd początkujących nawigatorów, ale warto już teraz wyrobić sobie nawyk sprawdzania, jakie jednostki i współrzędne są używane w konkretnych metodach żeglarskich. To ma ogromne znaczenie, zwłaszcza przy planowaniu długich tras i pracy z mapą na co dzień.