Na statku płynącym KR = 090º i prędkością v = 10 węzłów obserwowano wzrokowo i za pomocą radaru zbliżającą się jednostkę. Naniesiono jej pozycję na nakres radarowy, zgodnie z tabelą. Z przeprowadzonej analizy danych wynika, że
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Obserwowana jednostka przeszła za rufą statku własnego w bezpiecznej odległości ze względu na zmianę jej kursu oraz zmniejszającą się odległość. Kurs statku własnego wynosi 090°, co oznacza, że porusza się on w kierunku wschodnim. Ponieważ kurs obserwowanej jednostki zmienia się z 045,0° na 040,5°, sugeruje to, że jednostka ta przemieszcza się w kierunku wschodnim i lekko w prawo w stosunku do kursu statku własnego. W praktyce oznacza to, że jednostka ta zbliża się do statku, ale nie ma ryzyka kolizji, ponieważ przeminie za rufą w bezpiecznej odległości. Kluczową zasadą w nawigacji morskiej jest zachowanie bezpiecznej odległości między jednostkami. Warto pamiętać, że zgodnie z międzynarodowymi przepisami o zapobieganiu kolizjom na morzu (COLREGs), każda jednostka powinna podejmować działania mające na celu unikanie kolizji, co tutaj zostało spełnione. Przykładem może być sytuacja, gdy statki są w ruchu w gęstym ruchu morskim; ważne jest, aby zawsze obserwować zmiany kursów i odległości, aby zapewnić bezpieczeństwo na wodach.
Wybór odpowiedzi sugerującej, że istnieje niebezpieczeństwo kolizji, jest mylny z kilku powodów. Po pierwsze, analiza kursów statków jasno wskazuje, że obserwowana jednostka przemieszcza się w sposób, który nie zagraża kolizją z własnym statkiem. Istotne jest zrozumienie, że zmiana kursu jednostki z 045,0° na 040,5° oraz jednoczesne zmniejszanie się odległości do kilku mil morskich wskazują na bezpieczną trasę przejścia za rufą statku. Dalszym błędem jest niezrozumienie kontekstu, że kurs 090° statku własnego oznacza, iż porusza się on na wschód, co powoduje, że jednostka zbliżająca się z kursu 045° przeminie z lewej strony za rufą. Ostatecznie, błędne wnioskowanie o pierwszeństwie kolizji wskazuje na brak znajomości zasad nawigacji. Statki powinny działać zgodnie z przepisami COLREGs, które określają, że jednostka większa, w tym przypadku statem własnym, ma pierwszeństwo, ale tylko wtedy, gdy zagraża jej kolizja, co w tym przypadku nie miało miejsca. Kluczowym błędem myślowym jest pomijanie faktu, że nie wszystkie sytuacje bliskości jednostek są niebezpieczne. Należy zawsze oceniać nie tylko kursy, ale i odległości, aby dokładnie określić potencjalne zagrożenie kolizją; w tym przypadku to zagrożenie nie występowało.