W odpowiedzi na to pytanie, 60° lewej burty jest prawidłową odpowiedzią, ponieważ przy obliczaniu kąta widzenia latarni morskiej w kontekście kursu kompasowego trzeba uwzględnić poprawki na odchylenia i prąd morski. Kurs kompasowy KK wynosi 145°, a po uwzględnieniu wszystkich poprawek: δ (deklination) +2°, d (magnetyczna znad) +3° oraz poprawka na prąd +4°, otrzymujemy nowy kurs rzeczywisty, który wynosi 154°. Następnie, biorąc pod uwagę namiar latarni morskiej 090°, obliczamy różnicę między tymi wartościami. Różnica wynosi 154° - 90° = 64°, co wskazuje, że latarnia znajduje się w kierunku 64° w prawo od kursu. Jednakże, ponieważ namierzamy latarnię z kursu 145°, to latarnia będzie widoczna na 60° lewej burty. To pokazuje konieczność skrupulatnego uwzględniania poprawek oraz znajomości podstawowych zasad nawigacji morskiej. Warto pamiętać, że precyzyjne obliczenia są kluczowe w nawigacji, aby prawidłowo interpretować otoczenie i unikać niebezpieczeństw na morzu.
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia pojęć związanych z nawigacją, takich jak kurs kompasowy, poprawki oraz sposób, w jaki obliczamy kąty. Odpowiedzi takie jak 64° prawej burty mogą sugerować, że osoba podejmująca decyzję nie uwzględniła konieczności przeliczenia kąta w kontekście kursu statku. Na przykład, różnica między kursami 154° i 90° daje 64°, co nie jest wystarczające, aby wskazać rzeczywisty kierunek widzenia latarni. Zasadniczo, biorąc pod uwagę, że początkowy kurs wynosił 145°, a latarnia znajduje się na 90°, należy dostrzegać, że latarnia znajduje się w kierunku lewym od kursu statku, a nie prawym. Zrozumienie poprawnego kierunku jest kluczowe, aby unikać pomyłek, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na morzu. Inne odpowiedzi mogą być wynikiem mylenia pojęć, takich jak kurs rzeczywisty i kurs kompasowy, co jest częstym błędem wśród mniej doświadczonych nawigatorów. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do zagrażających bezpieczeństwu decyzji, dlatego tak ważne jest dokładne przyswojenie zasad nawigacji i umiejętność poprawnej interpretacji danych nawigacyjnych.