Poprawna odpowiedź 055º wynika z właściwego uwzględnienia poprawki do żyrokompasu. Statek płynie kursem rzeczywistym KR=320º. Z uwagi na to, że poprawka żyrokompasu wynosi Δż= –5º, musimy dostosować kurs rzeczywisty. Obliczenia wykonujemy poprzez dodanie poprawki do kursu rzeczywistego, a więc: 320º + (-5º) = 320º - 5º = 315º. Następnie, aby obliczyć namiar żyrokompasowy na znak nawigacyjny znajdujący się na prawym trawersie, dodajemy 90º do obliczonego kursu, co daje nam: 315º + 90º = 405º. Ponieważ namiar jest wyrażony w zakresie 0º-360º, odejmujemy 360º, co kończy się wynikiem 045º. W kontekście nawigacji morskiej oraz użytkowania żyrokompasów, poprawki są kluczowe, aby zrozumieć błędy w pomiarach. Żyrokompas, mimo swojej dokładności, może być podatny na błędy, dlatego ważne jest, aby nawigatorzy uwzględniali te poprawki w codziennej praktyce. W ten sposób zapewniają bezpieczeństwo oraz dokładność nawigacji.
Wybór błędnych odpowiedzi wskazuje na nieporozumienia dotyczące podstaw nawigacji i obliczeń związanych z żyrokompasem. W przypadku, gdy statek płynie kursem rzeczywistym KR=320º oraz przy poprawce żyrokompasu Δż= –5º, kluczowe jest zrozumienie, jak te wartości wpływają na rzeczywisty namiar. Często mylone jest dodawanie lub odejmowanie poprawek, co prowadzi do błędnych wyników. Wybierając namiar 225º, można pomyśleć, że jest to wynik dodania poprawki, jednak pomija to istotny krok polegający na uwzględnieniu, że poprawka jest ujemna. Z kolei 050º oraz 235º mogą wynikać z błędnych obliczeń lub nieprawidłowego zrozumienia, jak stosować kąt prawy w nawigacji. Dla prawidłowego obliczenia, po dodaniu poprawki do kursu rzeczywistego, rezultatem powinno być 315º, a następnie dodanie 90º, aby uzyskać namiar na znak nawigacyjny na prawym trawersie. W kontekście nawigacji, kluczowe jest, aby nawigatorzy byli świadomi potencjalnych błędów, które mogą wyniknąć z nieprawidłowych obliczeń. Praktyka oraz znajomość zasad obliczeń nawigacyjnych są niezbędne. Dobrym przykładem są standardy nawigacyjne, które zalecają wielokrotne sprawdzanie obliczeń, aby uniknąć pomyłek, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w warunkach morskich.