Właściwy nadzór nad załadunkiem statku jest kluczowym zadaniem oficera pokładowego, szczególnie w kontekście zgodności z procedurami i bezpieczeństwem operacji. Starszy oficer, jako osoba odpowiedzialna za organizację pracy na statku, ma pełną wiedzę na temat specyfiki ładunku oraz wymagań operacyjnych. Przykładem może być sytuacja, w której załadunek ładunku niebezpiecznego wymaga szczególnej uwagi - starszy oficer ma odpowiednie doświadczenie oraz uprawnienia do koordynacji takich działań, czuwając nad przestrzeganiem norm IMO oraz kodu IMDG. W praktyce oznacza to, że oficer pokładowy powinni ściśle współpracować z starszym oficerem, aby zapewnić, że wszystkie procedury są przestrzegane, a załadunek odbywa się zgodnie z ustalonym planem. Oprócz tego, starszy oficer ma także odpowiedzialność za monitorowanie bezpieczeństwa załadunku i wyładowania ładunków, co dodatkowo podkreśla znaczenie tej roli w całym procesie operacyjnym.
Podejście do nadzoru załadunku statku tylko przez agenta, właściciela ładunku czy załadowcę jest błędne i może prowadzić do poważnych konsekwencji. Agent, będąc przedstawicielem armatora, ma na celu reprezentację interesów firmy, ale nie jest odpowiedzialny za operacyjne aspekty załadunku. Właściciel ładunku, z kolei, może mieć swoje wymagania dotyczące transportu, jednak nie jest zaangażowany we wszystkie szczegóły operacyjne załadunku. Z perspektywy praktycznej, podejmowanie decyzji operacyjnych przez osobę, która nie jest odpowiednio przeszkolona i nie ma doświadczenia w nadzorze procesów morskich, może prowadzić do błędów, które mogą skutkować uszkodzeniem ładunku czy statku. Również rola załadowcy, jako osoby odpowiedzialnej za fizyczne załadunek, skoncentrowana jest na wykonaniu prac, a nie na koordynacji całego procesu transportu. W przypadku skomplikowanych operacji ładunkowych, wymagających ścisłej współpracy różnych działów, bez właściwego nadzoru ze strony starszego oficera, może dojść do niezgodności z przepisami prawa morskim, co zwiększa ryzyko wypadków oraz incydentów. Dlatego kluczowe jest, aby oficer pokładowy pełniący wachtę portową podlegał bezpośrednio starszemu oficerowi, który zapewnia odpowiednie kierownictwo i nadzór w procesie załadunku.