Bulaje to specjalne okrągłe okna stosowane w statkach, które mają na celu nie tylko zapewnienie widoku, ale również ochronę przed wodą i wiatrem. Charakteryzują się one solidną konstrukcją oraz hermetycznym zamknięciem, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa na morzu. W przeciwieństwie do zwykłych okien, bulaje są zazwyczaj wykonane z materiałów odpornych na korozję, takich jak stal nierdzewna lub mosiądz, a ich szyby mogą być zrobione z hartowanego szkła, co zwiększa ich wytrzymałość. W praktyce bulaje są wykorzystywane w różnych typach statków, od jachtów po ogromne tankowce, a ich właściwe umiejscowienie jest zgodne z normami budowy statków (np. SOLAS - International Convention for the Safety of Life at Sea). Zastosowanie bulajów przyczynia się do poprawy komfortu pasażerów i załogi, a także zwiększa estetykę jednostki pływającej, co jest istotne w branży morskiej.
Okna panoramiczne, włazy i świetliki to terminy, które mogą być mylone z bulajami, jednak każdy z tych elementów ma inne funkcje i zastosowanie. Okna panoramiczne są projektowane głównie w celu maksymalizacji widoku i doświetlenia wnętrza statku, co czyni je idealnym rozwiązaniem w luksusowych jachtach czy promach pasażerskich. Ich konstrukcja nie jest jednak tak odporna na ekstremalne warunki morskie jak bulaje, które są bardziej hermetyczne i wytrzymałe. Włazy, z drugiej strony, to otwory, które służą głównie do dostępu do przestrzeni znajdujących się pod pokładem, takich jak komory silnikowe czy magazyny. Nie są one przeznaczone do zapewniania widoku, co czyni je całkowicie różnymi od bulajów. Świetliki natomiast są elementami konstrukcyjnymi, które mają na celu doświetlenie wnętrza budynku lub statku. Zwykle są umieszczane w dachach lub sufity, a ich główną funkcją jest zapewnienie naturalnego światła, co również odróżnia je od bulajów, których zadaniem jest zintegrowanie widoku z przestrzenią wewnętrzną. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego rozpoznawania elementów budowy statków oraz ich zastosowania w praktyce.