Podczas ograniczonej widzialności, statek o napędzie mechanicznym w drodze lecz mający zatrzymane silniki i nie posuwający się po wodzie, powinien nadawać
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, która wskazuje na nadawanie dwóch dźwięków długich z przerwami nie większymi niż 2 minuty jest zgodna z międzynarodowymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa na morzu. Zgodnie z przepisami zawartymi w Rozporządzeniu SOLAS oraz w Kodeksie Morskich Praktyk Bezpieczeństwa, podczas ograniczonej widzialności statki mające zatrzymane silniki powinny informować inne jednostki o swoim położeniu oraz statusie. Przykład zastosowania tej zasady można znaleźć w sytuacjach, gdy statek pozostaje w miejscu, np. na kotwicy w gęstej mgle, co zwiększa ryzyko kolizji. Dwa dźwięki długie emitowane w określonych odstępach czasu służą jako jasny sygnał dla innych jednostek morskich, że dany statek jest w stanie spoczynku, ale również posiada napęd mechaniczny, co może wpłynąć na jego manewrowość w sytuacji kryzysowej. Takie praktyki są nie tylko wymagane przez przepisy, ale również mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi oraz minimalizację ryzyka wypadków na wodach o ograniczonej widoczności. Warto również zaznaczyć, że dźwięki długie są lepiej słyszalne i rozpoznawalne w trudnych warunkach atmosferycznych niż krótkie dźwięki, co ma kluczowe znaczenie w kontekście ochrony życia i mienia.
Wybór jednej długiej nuty z przerwami nie większymi niż 2 minuty sugeruje niewłaściwe zrozumienie procedur dotyczących bezpieczeństwa na wodzie. W kontekście żeglugi w warunkach ograniczonej widzialności, nadawanie jednego dźwięku długiego nie spełnia wymogów dotyczących informacji, które należy przekazywać innym jednostkom. Pojedynczy dźwięk długi nie jest wystarczający, aby skutecznie zasygnalizować swoją obecność, szczególnie w sytuacjach, gdy gęsta mgła lub intensywne opady deszczu mogą ograniczać widoczność. Dwa dźwięki długie, które powinny być nadawane z przerwami do 2 minut, są zaprojektowane w celu zwiększenia widoczności sygnału w trudnych warunkach. Podobnie, nadawanie jednego dźwięku długiego może prowadzić do błędnych interpretacji ze strony innych jednostek, co z kolei może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na wodzie. Wybór trzech dźwięków, w tym jednego długiego i dwóch krótkich, również nie jest odpowiedni dla statku o napędzie mechanicznym w stanie spoczynku. Tego rodzaju sygnał jest zarezerwowany dla jednostek, które są w ruchu, a zatem nie oddaje rzeczywistego stanu jednostki, która nie prowadzi manewrów. Podstawowym błędem w takim myśleniu jest niezrozumienie różnicy między różnymi sygnałami dźwiękowymi, które są stosowane w żegludze morskiej i ich specyficznych zastosowań w kontekście sytuacji, w jakich występują.