Zawód: Technik nawigator morski
Kategorie: Wyposażenie i urządzenia statku Ładunki i transport morski
Położenie środka ciężkości statku to kluczowa sprawa, jeśli mówimy o stateczności tankowca podczas rozładunku płynnych ładunków. W praktyce każda operacja transferu cieczy – czy to załadunek, czy rozładunek – sprawia, że środek ciężkości przemieszcza się w pionie i w poziomie. Im wyżej znajduje się środek ciężkości, tym statek staje się mniej stateczny, czyli bardziej podatny na przechyły i niebezpieczeństwo wywrócenia. Zresztą, zgodnie z zasadą Archimedesa i standardami IMO, to właśnie zarządzanie środkiem ciężkości decyduje o bezpieczeństwie podczas każdej operacji balastowej i cargo. W przypadku tankowców bywa tak, że nawet niewielka asymetria w opróżnianiu zbiorników może spowodować przesunięcie środka ciężkości i nagły przechył boczny. Z mojego doświadczenia wynika, że doświadczone załogi zawsze monitorują poziomy cieczy w poszczególnych tankach oraz bardzo pilnują kolejności opróżniania zbiorników, bo przesunięcie środka ciężkości potrafi naprawdę zaskoczyć. Praktycznie rzecz biorąc, używa się do tego specjalnych komputerów załadunkowych, które na bieżąco liczą stateczność. W każdej instrukcji operacyjnej dla tankowca znajdziesz podkreślenie tego zagadnienia – bezpieczne prowadzenie rozładunku to ciągła kontrola środka ciężkości i metacentrycznej wysokości statku (GM). Takie są dobre praktyki branżowe i nie ma co kombinować.