Kodeks ISPS, czyli Międzynarodowy Kodeks Ochrony Statków i Obiektów Portowych, został wprowadzony w odpowiedzi na rosnące zagrożenia bezpieczeństwa w sektorze morskim, szczególnie po wydarzeniach z 11 września 2001 roku. Kodeks ten określa wymagania dotyczące ochrony statków oraz obiektów portowych, w tym m.in. ustanowienie odpowiednich procedur oraz odpowiedzialnych za ich realizację osób. Przykładem zastosowania Kodeksu ISPS jest obowiązek przeprowadzania ocen ryzyka oraz ustalania planów ochrony statków i portów, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji morskich. Standardy te są zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które zalecają regularne szkolenia personelu w zakresie procedur ochrony oraz współpracę z organami ścigania oraz innymi instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo. Zrozumienie Kodeksu ISPS jest niezbędne dla wszystkich, którzy pracują w branży morskiej, aby skutecznie identyfikować i neutralizować potencjalne zagrożenia.
Wybór innych kodeksów lub konwencji, takich jak Kodeks ISM, Konwencja STCW czy Konwencja MARPOL, może prowadzić do mylnego wniosku o ich roli w zakresie ochrony bezpieczeństwa statków i obiektów portowych. Kodeks ISM skupia się na zarządzaniu bezpieczeństwem operacyjnym, koncentrując się na efektywności systemów zarządzania, ale nie odnosi się bezpośrednio do zagadnień ochrony przed aktami niepożądanymi. Konwencja STCW reguluje normy szkolenia załóg statków, co jest kluczowe dla zapewnienia ich kompetencji, jednak nie obejmuje aspektów ochrony portowej ani bezpieczeństwa statków w kontekście zagrożeń terrorystycznych czy przestępczości morskiej. Z kolei Konwencja MARPOL dotyczy ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniem, co jest zupełnie inną kwestią. Wybierając te opcje, można pominąć kluczowy aspekt ochrony fizycznej i operacyjnej, który jest kluczowy w kontekście nowoczesnych wyzwań stojących przed branżą morską. Warto pamiętać, że zrozumienie różnic między tymi kodeksami i ich zastosowaniem w różnych kontekstach jest niezwykle ważne dla prawidłowego wykonywania obowiązków w profesjonalnym środowisku morskim.