Psychrometr to przyrząd, który służy do pomiaru względnej wilgotności powietrza, szczególnie w takich miejscach jak ładownie statków, magazyny czy laboratoria. Składa się zwykle z dwóch termometrów – jeden jest suchy, drugi zwilżony wodą. Dzięki temu można zmierzyć różnicę temperatur, która wynika z parowania wody. Im większa różnica, tym suchsze powietrze. Na podstawie tych wskazań, z pomocą specjalnych tabel psychrometrycznych, określa się procentową wartość wilgotności. W praktyce, szczególnie w transporcie morskim, regularny pomiar wilgotności powietrza psychrometrem jest kluczowy, żeby przeciwdziałać uszkodzeniom ładunków, zwłaszcza tych podatnych na zawilgocenie, jak zboża, drewno czy produkty spożywcze. Moim zdaniem, umiejętność poprawnego korzystania z psychrometru to absolutna podstawa w branży logistycznej i morskiej. Często spotyka się go tam, gdzie inne metody są mniej dokładne albo za drogie. Warto pamiętać, że zgodnie z zaleceniami IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska), kontrola warunków mikroklimatycznych w ładowniach jest obowiązkiem załogi, żeby zapewnić bezpieczeństwo przewożonych towarów.
Barometr, manometr i anemometr to przyrządy, które często pojawiają się w kontekście pomiarów środowiskowych, ale każdy z nich służy do zupełnie innych celów niż określanie wilgotności powietrza. Barometr to urządzenie, które mierzy ciśnienie atmosferyczne. Może on być bardzo przydatny przy prognozowaniu pogody czy ocenie warunków atmosferycznych na morzu, ale nie daje żadnej informacji o zawartości pary wodnej w powietrzu. W transporcie morskim barometr służy głównie do analizy zmienności pogody. Manometr z kolei to przyrząd do pomiaru ciśnienia gazów lub cieczy, najczęściej używany przy kontrolowaniu ciśnienia w instalacjach technicznych, hydraulicznych czy pneumatycznych, a nie do oceny wilgotności powietrza. Typowym błędem jest myślenie, że skoro urządzenie mierzy coś związanego z powietrzem, to na pewno można nim sprawdzić wilgotność – niestety to tak nie działa. Anemometr natomiast mierzy prędkość ruchu powietrza, czyli wiatr. Spotkasz go raczej na mostku kapitańskim albo w stacji meteorologicznej, gdzie ważna jest znajomość siły wiatru, ale nie dowiesz się nic o wilgotności. Często spotykam się z tym, że osoby początkujące mylą te przyrządy, bo na pierwszy rzut oka są one wykorzystywane w podobnym otoczeniu. Jednak w praktyce każdy z nich ma zupełnie inne zastosowanie i trzeba dokładnie wiedzieć, co chcemy zmierzyć, zanim sięgniemy po odpowiedni sprzęt. Warto zapamiętać, że tylko psychrometr pozwala na precyzyjne określenie wilgotności powietrza na podstawie pomiaru temperatury suchego i mokrego termometru. To podstawa, szczególnie w transporcie ładunków wrażliwych na wilgoć.