Kwalifikacja: TWO.07 - Pełnienie wachty morskiej i portowej
Zawód: Technik nawigator morski
Trzy kolejno występujące dźwięki: jeden krótki, jeden długi oraz jeden krótki mogą emitować gwizdkiem statki
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'na kotwicy' jest prawidłowa, ponieważ jeden krótki, jeden długi i jeden krótki dźwięk gwizdka jest standardowym sygnałem używanym przez statki, które są na kotwicy. Zgodnie z międzynarodowymi przepisami dotyczącymi sygnalizacji dźwiękowej na wodach morskich, ten specyficzny sygnał ma na celu informowanie innych jednostek o pozycji statku oraz jego statusie. Statki na kotwicy powinny emitować ten dźwięk, aby zapewnić bezpieczeństwo nawigacji i unikać kolizji. Przykładowo, w sytuacjach, gdy widoczność jest ograniczona, a statek nie porusza się, nadanie tego sygnału informuje inne jednostki o jego obecności, co jest kluczowe dla utrzymania porządku w ruchu wodnym. Zgodnie z zasadami Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu, statki muszą stosować określone dźwięki sygnalizacyjne, aby zwiększyć bezpieczeństwo nawigacyjne. Zrozumienie i stosowanie tych zasad jest istotne dla każdego, kto pracuje na wodach morskich.
Odpowiedzi 'na mieliźnie', 'zajęty holowaniem' oraz 'zamierzający wyprzedzić drugi statek z jego lewej burty' są błędne z kilku powodów. Statki znajdujące się na mieliźnie, czyli w płytkiej wodzie, nie są zobowiązane do nadawania sygnałów dźwiękowych w sposób opisany w pytaniu, ponieważ ich status wymagany do sygnalizacji różni się od tego, który obowiązuje statków na kotwicy. Zazwyczaj, w przypadku statków na mieliznach, istotne jest nadawanie sygnałów ostrzegawczych, a nie sygnałów sygnalizacyjnych. W przypadku jednostek zajętych holowaniem, również nie jest wymagane nadawanie tego konkretnego sygnału, gdyż ich status operacyjny różni się od jednostek kotwicznych. Nadawanie sygnałów w takich sytuacjach powinno być zgodne z innymi regulacjami, które dotyczą ruchu statków i holowania. Wreszcie, dla statków zamierzających wyprzedzić inny statek, obowiązują różne sygnały dźwiękowe, które mają na celu zasygnalizowanie zamiaru wyprzedzenia, co jest kluczowe dla uniknięcia kolizji. Mylne założenie, że wszystkie te sytuacje wymagają tego samego rodzaju sygnałów, może prowadzić do nieporozumień na wodach, co z kolei stwarza ryzyko wypadków i naruszeń przepisów bezpieczeństwa morskiego. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć specyfikę sygnałów dźwiękowych oraz ich konteksty w zależności od statusu statku.