Odpowiedź '6 kabli' jest poprawna, ponieważ aby obliczyć, jaką odległość statek pokona w czasie trzech minut poruszając się z prędkością 12 węzłów, należy zastosować odpowiednie przeliczenia. Prędkość morska wyrażana w węzłach oznacza mile na godzinę, a jedna mila morska to 1,852 kilometra. Prędkość 12 węzłów to zatem 12 mil morskich na godzinę. W ciągu trzech minut, które stanowią 1/20 godziny, statek przebywa odległość równą: 12 mil/h * (3 min / 60 min) = 0,6 mili morskiej. W przeliczeniu na kable, gdzie 1 kabel to 1/10 mili morskiej, otrzymujemy: 0,6 mili * 10 = 6 kabli. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w nawigacji morskiej i pomagają kapitanom w planowaniu kursów oraz oszacowaniu czasu dotarcia do portu. W praktyce, umiejętność przeliczania jednostek i zrozumienie ich zastosowania w kontekście nawigacji jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na morzu i skuteczności operacji morskich.
Odpowiedzi '12 kabli', '4 kable' oraz '2 kable' są błędne z kilku powodów. Przede wszystkim, wiele z tych odpowiedzi zakłada niepoprawne przeliczenia odległości, co jest kluczowe w nawigacji. Odpowiedź '12 kabli' sugeruje, że statek mógłby przebyć więcej niż jedną milę morską w ciągu trzech minut, co jest niezgodne z podaną prędkością 12 węzłów. W rzeczywistości, aby poprawnie obliczyć dystans, ważne jest zrozumienie konwersji pomiędzy jednostkami miary: węzły, mili morskie i kable. Pomijając tę konwersję, można łatwo popaść w błąd dotyczący rzeczywistej odległości, jaką statek może pokonać. Odpowiedź '4 kable' również ignoruje właściwą kalkulację, ponieważ wskazuje na przebycie odległości, która jest zbyt krótka w porównaniu do obliczonego dystansu. Natomiast '2 kable' nie uwzględniają nawet właściwej konwersji, co prowadzi do znacznego zaniżenia odległości. Kluczowe jest zrozumienie, że w nawigacji morskiej precyzyjne przeliczanie jednostek oraz znajomość standardów jest fundamentalne dla efektywnego i bezpiecznego planowania tras. Używając dokładnych jednostek, nawigatorzy mogą podejmować lepsze decyzje, co przekłada się na ogólne bezpieczeństwo operacji morskich.