Odpowiedź 160º jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć wartość kąta drogi po wodzie (KDw), musimy uwzględnić różne czynniki wpływające na kurs statku. W tym przypadku mamy kurs żyrokompasowy KŻ = 150º oraz poprawkę żyrokompasu Δż = 4º, co oznacza, że należy dodać tę poprawkę do kursu, uzyskując 154º. Następnie, z uwagi na wpływ wiatru z kierunku NE, co może generować dryf statku równy 6°, należy skorygować kąt drogi po wodzie o ten dryf. Dryf zmienia kierunek kursu, co prowadzi do ostatecznej wartości KDw = 154º + 6º, co daje 160º. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe dla nawigacji, szczególnie w warunkach, gdzie wpływ czynników zewnętrznych, jak wiatr lub prądy morskie, mogą znacząco zmieniać rzeczywisty kurs statku. Należy pamiętać, że precyzyjne obliczenia kursu są istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa na morzu oraz efektywnego dotarcia do celu podróży.
Wiele osób może mylnie przyjąć, że poprawka żyrokompasu i dryf są ze sobą niezależne, co prowadzi do błędnych obliczeń. Na przykład, wybierając odpowiedź 148º, można przyjąć, że poprawka jest większa lub że dryf powinien być odjęty, co jest niezgodne z rzeczywistością. Poprawka żyrokompasu służy do uwzględnienia błędów w pomiarach żyrokompasu, które mogą występować z powodu różnorodnych czynników, takich jak magnetyzm czy struktury statku. Jej dodanie do kursu żyrokompasowego jest zatem kluczowe. Drugim typowym błędem jest nieuwzględnienie, że dryf nie jest prostą korektą, ale wpływa na kierunek, w którym statek się porusza. Przyjmowanie dryfu w przeciwną stronę lub jego ignorowanie prowadzi do fałszywych wniosków. Na przykład, wybierając odpowiedź 152º, można pomyśleć o dodaniu poprawki, ale zignorowanie dryfu skutkuje nieprecyzyjnym obliczeniem KDw. Rzeczywiste warunki nawigacyjne wymagają zatem umiejętności analizy i syntezy różnych czynników, co jest niezbędne dla efektywnej nawigacji morskiej. Zrozumienie interakcji między tymi czynnikami jest kluczowe dla uniknięcia potencjalnych błędów nawigacyjnych i zapewnienia bezpieczeństwa w trudnych warunkach morskich.