Zawód:  Technik nawigator morski 
 Kategorie:  Nawigacja morska  Meteorologia morska 
Aby obliczyć kąt drogi po wodzie (KDw), należy uwzględnić wszystkie czynniki wpływające na kurs statku. W tym przypadku mamy zadany kurs żyrokompasowy KŻ równy 150º oraz poprawkę żyrokompasu Δż równą 4º. Poprawka ta jest dodatnia, co oznacza, że rzeczywisty kurs statku (K) wynosi 150º + 4º = 154º. Następnie, musimy uwzględnić wpływ wiatru z kierunku NE, który generuje dryf wynoszący 6°. Dryf należy dodać do rzeczywistego kursu, co daje: KDw = 154º + 6º = 160º. W praktyce, znajomość kąta drogi po wodzie jest kluczowa dla prawidłowego nawigowania statku, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. Użycie odpowiednich metod obliczeniowych zgodnych z normami nawigacyjnymi pozwala na precyzyjne planowanie trasy i minimalizowanie ryzyka błędów w nawigacji. Warto także zaznaczyć, że w praktyce morskim, omijanie przeszkód oraz dostosowywanie kursu do zmieniających się warunków pogodowych są podstawowymi umiejętnościami nawigacyjnymi.