Kwalifikacja: TWO.07 - Pełnienie wachty morskiej i portowej
Zawód: Technik nawigator morski
Statek stojący w miejscu na kotwicy w trudnych warunkach widoczności może też nadawać sygnał dźwiękowy, aby powiadomić zbliżający się statek o swoim położeniu i ryzyku kolizji, który składa się z
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca na sygnał dźwiękowy składający się z trzech dźwięków: jednego krótkiego, jednego długiego i jednego krótkiego, jest zgodna z międzynarodowymi standardami dotyczącymi sygnalizacji dźwiękowej na jednostkach pływających. Zgodnie z przepisami zawartymi w COLREG (Konwencji o Zasadach Unikania Zderzeń na Morzu), statek na kotwicy w warunkach ograniczonej widoczności powinien emitować ten specyficzny sygnał, aby skutecznie poinformować inne jednostki o swojej obecności. Przykład zastosowania tego sygnału można zaobserwować w praktyce, gdy na przykład statek stoi w pobliżu ruchliwego portu lub w cieśninie, gdzie widoczność może być ograniczona przez mgłę lub deszcz. Sygnał dźwiękowy składający się z jednego krótkiego dźwięku, jednego długiego i następnie jednego krótkiego, pozwala innym jednostkom na szybsze zidentyfikowanie pozycji statku stojącego na kotwicy, co jest kluczowe dla zapobieżenia wypadkom. Warto również zauważyć, że ten typ sygnału jest standardowo stosowany w różnych krajach, co ułatwia komunikację między jednostkami różnych flag.
Wybór sygnału dźwiękowego, który składa się z trzech dźwięków: jednego długiego i dwóch krótkich, jest nieprawidłowy, ponieważ nie odzwierciedla on wymogów określonych w przepisach dotyczących sygnalizacji dźwiękowej dla jednostek na kotwicy. Taki sygnał jest bowiem używany przez statki, które są w ruchu i sygnalizują swoje zamiary, a nie przez jednostki stojące na kotwicy. Kolejną niepoprawną koncepcją jest sygnał dźwiękowy w postaci co najmniej pięciu krótkich dźwięków, który również nie odpowiada standardom międzynarodowym i może wprowadzać w błąd inne jednostki, co w konsekwencji może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na wodzie. Przykłady takich błędnych wyborów mogą wynikać z nieznajomości specyfikacji COLREG, które precyzyjnie określają, jakie sygnały powinny być emitowane w określonych sytuacjach. W sytuacji, gdy statek stoi na kotwicy, przyjęcie błędnego sygnału może prowadzić do nieporozumień i zderzeń, dlatego znajomość i stosowanie właściwych sygnałów dźwiękowych jest kluczowe dla bezpieczeństwa na morzu. Użycie jednego długiego dźwięku jako sygnału również jest niewłaściwe, ponieważ ten typ sygnału jest stosowany przez statki, które są w ruchu, co może prowadzić do zamieszania w komunikacji między jednostkami. W praktyce, znajomość i właściwe stosowanie sygnałów dźwiękowych jest niezbędne dla wszystkich uczestników ruchu morskiego, aby zapewnić bezpieczeństwo i skuteczną nawigację.