W regionie B systemu oznakowania IALA, który obejmuje np. Amerykę Północną, Amerykę Południową, część Azji i Afryki oraz Australię, obowiązuje zasada "czerwony na prawo wchodząc do portu". Oznacza to, że statek wpływający do portu powinien mieć po prawej burcie pławę czerwoną, która zwykle jest zakończona czerwoną figurą w kształcie stożka (tzw. stożek szczytowy skierowany ku górze). W praktyce nawigacyjnej to bardzo istotne, bo pozwala uniknąć wejścia na mieliznę czy inną przeszkodę podwodną – te pławy wyznaczają bezpieczny tor wodny. Moim zdaniem, najwięcej zamieszania pojawia się wtedy, gdy ktoś zna tylko system IALA A (gdzie kolory są odwrotne) – dlatego zawsze warto przed rejsem sprawdzić, w jakim regionie się znajdujemy. Co ciekawe, system IALA został wprowadzony po to, żeby ujednolicić oznakowanie nawigacyjne na świecie i zwiększyć bezpieczeństwo żeglugi, bo wcześniej było z tym sporo problemów. Praktycznie, na przykład podchodząc do portu w Miami czy Sydney, zawsze kieruj się zasadą: czerwona pława z czerwonym stożkiem na prawej burcie. Dobrą praktyką jest też obserwowanie znaków nocą – takie pławy mogą świecić czerwonym światłem, co dodatkowo potwierdza kierunek wejścia. W codziennej pracy marynarza, rozpoznanie tej zasady bywa kluczowe, zwłaszcza przy gorszej pogodzie czy słabej widoczności.
Jeśli chodzi o system oznakowania nawigacyjnego IALA, to łatwo się pogubić, szczególnie gdy ktoś nie rozróżnia regionów A i B. Wielu ludzi automatycznie kojarzy zieloną pławę jako tę, którą mija się prawą burtą, bazując na doświadczeniach z Europy czy innych krajów regionu A. Ale w regionie B, do którego należy np. Ameryka Północna, Południowa lub Australia, jest dokładnie odwrotnie i to może być mylące. Przekonanie, że zielona pława ze stożkiem jest po prawej burcie, wynika często z nawyków, ale tutaj prowadzi prosto na mieliznę albo co najmniej poza bezpieczny tor wodny. Stożek jako znak szczytowy pojawia się właśnie na pławie czerwonej (system B), więc mylenie koloru ze znakiem szczytowym jest poważnym błędem. Inną częstą pomyłką jest utożsamianie kształtów – walec sugeruje lewą stronę wejścia do portu (w obu systemach), ale jeśli ktoś sugeruje się tylko kształtem, a zignoruje kolor, to niestety nie zadziała. Z mojego doświadczenia wynika, że takie błędy pojawiają się najczęściej u osób, które rzadko pływają poza Europą lub nie zwracają uwagi na lokalne przepisy. Warto pamiętać, że IALA B to "Red Right Returning" – czerwony po prawej, jak się wraca do portu. Wszystkie inne kombinacje kolorów i kształtów w kontekście prawej burty w regionie B są błędne. Dobre praktyki żeglarskie wymagają, żeby każdorazowo zweryfikować system obowiązujący w danym rejonie przed rejsem. Mylenie reguł może prowadzić do poważnych konsekwencji nawigacyjnych, szczególnie na nieznanych akwenach lub w trudnych warunkach atmosferycznych.