Odpowiedź jest poprawna, ponieważ statek płynął kątem drogi nad dnem KD=180°, co oznacza, że poruszał się na północ. Przy prędkości 20 węzłów przez 12 godzin, pokonuje dystans równy 240 mil morskich (20 węzłów x 12 godzin). Każda mila morska odpowiada około 1/60 stopnia szerokości geograficznej. Zatem, przeliczając 240 mil morskich na stopnie, otrzymujemy 4° (240 mil / 60 mil na stopień). To wyjaśnia, dlaczego szerokość geograficzna wzrasta o 4°. W praktyce, nawigacja na morzu wymaga dokładnego obliczania kursu i prędkości, aby odpowiednio planować trasę i czas żeglugi. W zastosowaniach profesjonalnych, takich jak nawigacja zawodowa, ważne jest, aby kapitanowie i oficerowie pokładowi rozumieli wpływ kursu i prędkości na pozycję statku. Standardy takie jak te opracowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) i odpowiednie przepisy krajowe podkreślają znaczenie precyzyjnej nawigacji i monitorowania pozycji statku, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa żeglugi.
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku nieporozumień dotyczących podstawowych zasad nawigacji morskiej. Odpowiedzi sugerujące zmniejszenie szerokości geograficznej są błędne, ponieważ wdrażają mylne przekonanie, że kurs 180° oznacza ruch w kierunku południowym, co w rzeczywistości jest nietrafne w kontekście tego pytania. Statek poruszający się pod kątem 180° płynie na północ, co prowadzi do wzrostu szerokości geograficznej. Odpowiedzi, które wskazują na wzrost w minutach (120′ lub 4′), również są niepoprawne, ponieważ biorąc pod uwagę przeliczenia, które wykonaliśmy, 240 mil morskich odpowiada pełnym 4 stopniom, a nie minutom. Często zdarza się, że pomylenie minut i stopni prowadzi do znaczących błędów w nawigacji. Każdy kapitan czy oficer pokładowy powinien być świadomy tej różnicy i umieć przeprowadzić odpowiednie przeliczenia, aby uniknąć sytuacji, gdzie niepoprawne dane skutkują błędami w trasie. W kontekście praktycznym, każda nieścisłość w obliczeniach nawigacyjnych może prowadzić do poważnych konsekwencji, dlatego kluczowe jest stosowanie się do uznawanych standardów nawigacyjnych oraz ciągłego monitorowania pozycji statku w odniesieniu do map i dokumentacji nawigacyjnej.