Sygnał "PAN PAN" jest uznawany za komunikat pilny w systemie GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) i powinien być stosowany, gdy występuje sytuacja, która wymaga natychmiastowej uwagi, ale nie jest bezpośrednio związana z zagrożeniem życia, tak jak w przypadku sygnału "MAYDAY". Stosowanie "PAN PAN" sygnalizuje potrzebę pilnej komunikacji, na przykład w sytuacji, gdy statek napotyka problemy techniczne, ale nie jest w stanie kryzysu. W praktyce, po wysłaniu komunikatu "PAN PAN", inne jednostki morskie są zobowiązane do zwrócenia uwagi na tę wiadomość oraz do udzielenia wsparcia, jeśli to możliwe. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, takim jak SOLAS (Safety of Life at Sea), właściwe wykorzystanie sygnałów proceduralnych w komunikacji morskiej poprawia bezpieczeństwo żeglugi oraz efektywność koordynacji działań ratunkowych. Użycie sygnału "PAN PAN" w sytuacjach wymagających interwencji jest kluczowym elementem w zarządzaniu kryzysowym na morzu.
Sygnały "MAYDAY", "SECURITE" oraz "ALL SHIPS" pełnią różne funkcje w kontekście komunikacji morskiej, ale są błędnie przypisane do sytuacji wymagających sygnału proceduralnego przed łącznością pilną. "MAYDAY" jest używane w najcięższych sytuacjach, kiedy życie ludzi jest zagrożone i wymaga natychmiastowej interwencji. To sygnał, który nie powinien być stosowany bez wyraźnej przyczyny, jako jego nadużycie może prowadzić do chaosu w komunikacji i opóźnień w odpowiedziach ze strony służb ratunkowych. "SECURITE" jest z kolei sygnałem zapowiadającym komunikaty dotyczące bezpieczeństwa, informującym inne jednostki o potencjalnych zagrożeniach, ale nie jest sygnałem pilnym. Z kolei "ALL SHIPS" jest terminem ogólnym, który nie odnosi się do konkretnego rodzaju wiadomości lub sytuacji. Prawidłowe stosowanie tych sygnałów jest kluczowe dla ich skuteczności; błędne ich użycie może wprowadzić zamieszanie i zmniejszyć efektywność działań ratunkowych. W kontekście GMDSS, zrozumienie zależności pomiędzy różnymi rodzajami komunikatów oraz ich odpowiednie stosowanie jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na morzu. Typowe błędy myślowe w tym zakresie często wynikają z mylenia terminów i ich zastosowania w praktycznych sytuacjach, co może prowadzić do nieodpowiednich reakcji w krytycznych momentach.