Odpowiedź kardynalna jest tutaj prawidłowa, bo charakterystyka „Q (6) + LFI 15s” jest typowa dla pław kardynalnych. One właśnie mają specyficzne światła szybkie lub bardzo szybkie z określoną liczbą błysków, oddzielonych dłuższym błyskiem (Long Flash, LFI). Na mapach morskich oraz w dokumentacji hydrograficznej, takie oznaczenia są przypisane do znaków kardynalnych, które ostrzegają o niebezpieczeństwach z określonych stron – północnej, południowej, wschodniej lub zachodniej. To bardzo ważne z praktycznego punktu widzenia, bo np. pława kardynalna południowa ma właśnie światło Q(6)+LFl 15s i mówi nawigatorowi, z której strony można bezpiecznie przepłynąć. Z własnego doświadczenia wiem, że szybkie rozpoznanie takiej charakterystyki na mapie może uratować skórę podczas nocnej żeglugi w trudnych warunkach. Międzynarodowe standardy IALA regulują te oznaczenia i niezmiennie od lat są one podstawą bezpieczeństwa na morzu. Warto też pamiętać, że każdy element tej notacji – liczba błysków, czas cyklu – ma znaczenie praktyczne przy identyfikacji pławy z pokładu. Szczerze mówiąc, jeśli często korzystasz z map, warto nauczyć się tych charakterystyk na pamięć – to naprawdę ułatwia orientację. Można jeszcze dodać, że inne typy pław mają zupełnie inne światła, więc ta konkretna notacja jednoznacznie wskazuje na kardynalną.
Światła nawigacyjne pław są kodowane według ścisłych standardów, które pomagają w identyfikacji znaków nawet w trudnych warunkach nawigacyjnych. W tym przypadku charakterystyka Q(6)+LFI 15s jest typowa tylko dla pław kardynalnych, które ostrzegają o niebezpieczeństwach na danym akwenie, wskazując z której strony można je bezpiecznie ominąć. Pławy specjalne używają zwykle światła żółtego o dowolnej charakterystyce, lecz bardzo rzadko stosuje się na nich układ szybkich błysków i długiego błysku – to bardziej informacyjne znaki, np. oznaczające strefę ćwiczeń, rezerwat czy podwodne kable. Pławy bezpiecznej wody mają światła izofazowe, Morse „A” lub pojedynczy długi błysk co 10 sekund – zupełnie inny układ niż ten w pytaniu. Z kolei pławy odosobnionego niebezpieczeństwa charakteryzują się światłem białym z dwoma grupowymi błyskami, powtarzającymi się w krótkich odstępach, co symbolizuje zasadę „2” – dwie kule na znaku i dwa błyski. Często błędne rozumowanie polega na utożsamianiu liczby błysków z jakimkolwiek znakiem, bez uwzględnienia całego zapisu oraz koloru światła. Moim zdaniem, żeby dobrze interpretować takie oznaczenia, trzeba nauczyć się zarówno symboliki mapy, jak i podstawowych charakterystyk świateł zgodnie z systemem IALA. Praktyka pokazuje, że w pośpiechu łatwo pomylić np. pławę kardynalną z odosobnionego niebezpieczeństwa, jeśli nie analizuje się dokładnie zapisu światła. Warto więc ćwiczyć czytanie charakterystyk w realnych sytuacjach i zawsze sprawdzać, czy układ błysków oraz kolor światła zgadzają się z typem znaku opisanego w tabelach IALA.