Z przedstawionej na rysunku informacji wyświetlanej na ekranie statkowego odbiornika systemu GPS wynika,
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór odpowiedzi, że kąt drogi nad dnem wynosi 129º jest prawidłowy, ponieważ COG (Course Over Ground) na ekranie GPS wskazuje właśnie ten kąt. COG to kluczowy parametr w nawigacji morskiej, który odnosi się do rzeczywistego kierunku, w którym porusza się statek względem dna morskiego. Zrozumienie COG jest niezbędne, gdyż pozwala na dokładne określenie trasy oraz na unikanie przeszkód na dnie. W praktyce nawigacyjnej, COG jest używany do planowania dalszych kursów oraz do analizy wpływu prądów morskich na trajektorię statku. Warto również zauważyć, że w sytuacjach, gdy nawigacja opiera się na systemach GPS, znajomość COG umożliwia efektywne monitorowanie kursu statku oraz dostosowywanie go w odpowiedzi na zmieniające się warunki nawigacyjne. Ponadto, znajomość standardów takich jak IALA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Latarni Morskich) czy SOLAS (Międzynarodowa Konwencja o Bezpieczeństwie Życia na Morzu) podkreśla znaczenie precyzyjnych informacji nawigacyjnych, które są kluczowe w zapobieganiu wypadkom na morzu.
Analizując pozostałe odpowiedzi, warto zauważyć, że nawigacja morska opiera się na precyzyjnych danych, a błędy w interpretacji mogą prowadzić do niebezpieczeństw. W przypadku twierdzenia, że kąt drogi po wodzie wynosi 024º, można zauważyć, że jest to mylne podejście; kąt ten nie odnosi się do COG, lecz do innego parametru, którym jest kurs statku przez wodę. Kurs przez wodę (STW - Speed Through Water) i COG to różne wartości, które nie powinny być mylone. Odniesienie się do prędkości statku względem wody, wskazując na 7,80 węzła, również jest niepoprawne w kontekście tego pytania. Informacja ta dotyczy prędkości, a nie kąta, co czyni tę odpowiedź nieadekwatną. Następnie, odległość przebyta przez statek wynosząca 8,42 Mm również może być myląca; chociaż odległość jest istotnym parametrem nawigacyjnym, nie odnosi się bezpośrednio do tematu pytania, które koncentruje się na kącie drogi nad dnem. Te pomyłki mogą być spowodowane brakiem zrozumienia różnic między COG, STW oraz innymi parametrami używanymi w nawigacji. Wiedza o tych różnicach jest kluczowa dla skutecznej nawigacji oraz podejmowania świadomych decyzji na morzu.