Kodeks ISPS (International Ship and Port Facility Security Code) jest międzynarodowym dokumentem, który określa zasady bezpieczeństwa dla statków oraz obiektów portowych. Wprowadzony w wyniku zagrożeń terrorystycznych po atakach z 11 września 2001 roku, jego celem jest ochrona statków, portów oraz związanych z nimi infrastruktur przed aktami niepożądanymi. Zgodnie z kodeksem, każdy port i statek musi przeprowadzić ocenę ryzyka oraz wdrożyć odpowiednie środki bezpieczeństwa, w tym identyfikację zagrożeń, minimalizację ryzyka oraz monitorowanie sytuacji. Przykłady zastosowania kodeksu ISPS obejmują: wprowadzenie procedur kontroli dostępu do portów oraz wzmocnienie zabezpieczeń w obszarach wrażliwych, takich jak terminale pasażerskie czy magazyny towarowe. Odpowiednie władze portowe oraz armatorzy są zobowiązani do regularnych szkoleń załóg i pracowników portowych, aby zapewnić skuteczne wdrożenie zasad kodeksu ISPS. Dobre praktyki branżowe podkreślają znaczenie współpracy międzynarodowej oraz wymiany informacji między państwami w celu zwiększenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa w transporcie morskim.
Wybór niewłaściwych odpowiedzi, takich jak kodeks LSA, kodeks ISM czy poradnik IAMSAR, może prowadzić do nieporozumień dotyczących regulacji związanych z bezpieczeństwem obiektów portowych oraz statków. Kodeks LSA (Life-Saving Appliances Code) odnosi się głównie do sprzętu ratunkowego i procedur związanych z bezpieczeństwem życia na morzu, ale nie zajmuje się bezpośrednio kwestiami ochrony przed zagrożeniami bezpieczeństwa, co czyni go nieodpowiednim w omawianym kontekście. Kodeks ISM (International Safety Management Code) koncentruje się na systemach zarządzania bezpieczeństwem operacyjnym statków, jednak nie obejmuje on szczegółowych przepisów dotyczących ochrony przed zagrożeniami terrorystycznymi, które są kluczowe w kontekście bezpieczeństwa portów. Poradnik IAMSAR (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual) z kolei dotyczy działań poszukiwawczych i ratunkowych, ale nie odnosi się do standardów związanych z bezpieczeństwem obiektów portowych, co również czyni go nieadekwatnym w tej sytuacji. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego wdrożenia zasad ochrony bezpieczeństwa w transporcie morskim, a błędne interpretacje mogą prowadzić do niewłaściwych działań i potencjalnych luk w systemach ochrony.