Pławki świetlne, jak określono w Konwencji SOLAS, są kluczowym elementem bezpieczeństwa na morzu. Ich zastosowanie na kołach ratunkowych zwiększa widoczność w trudnych warunkach, co jest niezwykle istotne podczas akcji ratunkowych w nocy lub w złej pogodzie. Pławki świetlne są zaprojektowane tak, aby emitować intensywne światło, co pozwala na szybkie zlokalizowanie osoby w wodzie. Przykładowo, w przypadku awarii statku, gdy pasażerowie i załoga muszą opuścić jednostkę, obecność kół ratunkowych z pławkami świetlnymi znacznie zwiększa szanse na szybsze odnalezienie i uratowanie rozbitków przez służby ratunkowe. Standardy SOLAS wymagają, aby co najmniej połowa kół ratunkowych była zaopatrzona w takie urządzenia, aby spełniać wymogi bezpieczeństwa i zwiększać skuteczność działań ratunkowych. Zastosowanie pławki świetlnej na statkach jest zatem nie tylko zgodne z regulacjami, ale również praktycznym rozwiązaniem, które ratuje życie.
Pławki dymne, transpondery radarowe oraz radiopławy EPIRB, mimo że są to urządzenia związane z bezpieczeństwem na morzu, nie są odpowiednimi środkami, które powinny być stosowane zamiast pławek świetlnych na kołach ratunkowych. Pławki dymne, choć mogą być użyteczne w przypadku zgubienia się w dymie lub w podczas akcji ratunkowej w dzień, są mniej skuteczne w warunkach nocnych oraz w złej widoczności na morzu, gdzie światło jest kluczowe dla lokalizacji. Transpondery radarowe są ważnym elementem nawigacji i wykrywania, ale ich funkcja nie ma bezpośredniego zastosowania w kontekście ratowania życia na wodzie. Głównym celem transponderów jest zwiększenie widoczności statku na radarach, a nie lokalizowanie osób w wodzie. Radiopławy EPIRB, z kolei, są urządzeniami, które aktywują sygnał ratunkowy w przypadku awarii statku, jednak nie spełniają funkcji wizualnej, jaką mają pławki świetlne. Użytkownicy często mylą te urządzenia, nie zdając sobie sprawy, że każde z nich ma inne przeznaczenie. Kluczowym błędem myślowym jest zakładanie, że jakiekolwiek urządzenie ratunkowe może zastąpić pławki świetlne, podczas gdy ich specyfika i przeznaczenie są zupełnie różne. Dlatego, aby zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa według SOLAS, statki powinny być wyposażone w odpowiednią liczbę kół ratunkowych z pławkami świetlnymi, co jest potwierdzone przez najlepsze praktyki branżowe.