Do ochrony transportu 6 jednostek obliczeniowych wartości pieniężnych bankowozem typu C, wyposażonym w pojemniki specjalistyczne klasy D, należy wyznaczyć minimalnie
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazująca na jednego nieuzbrojonego pracownika ochrony fizycznej z wpisem na listę kwalifikowanych pracowników ochrony jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami bezpieczeństwa, do transportu wartości pieniężnych w bankowozie typu C, wyposażonym w pojemniki specjalistyczne klasy D, nie ma potrzeby większej liczby pracowników ochrony. Taki bankowóz powinien być obsługiwany przez pracownika posiadającego odpowiednie kwalifikacje, który jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo transportu oraz odpowiednio reagować w sytuacjach kryzysowych. Kluczowe znaczenie ma posiadanie wpisu na listę kwalifikowanych pracowników, co wskazuje na przeszkolenie w zakresie ochrony fizycznej oraz umiejętność radzenia sobie z zagrożeniami. W praktyce takie podejście pozwala na efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi oraz minimalizację kosztów związanych z obsługą konwojów. Zgodnie z normą PN-EN 1317-1, transport wartości pieniężnych powinien być realizowany przez przeszkolony zespół, a odpowiednia liczba pracowników powinna być dostosowana do specyfiki transportu, co potwierdza wskazana odpowiedź.
Wybór odpowiedzi wskazujących na większą liczbę pracowników ochrony, takich jak trzech nieuzbrojonych pracowników z konwojentem lub dwóch konwojentów, opiera się na błędnym założeniu, że zwiększona liczba osób w zespole ochrony automatycznie poprawia bezpieczeństwo transportu. Praktyka pokazuje, że efektywność operacji ochrony nie zawsze jest proporcjonalna do liczby jej uczestników. W rzeczywistości, nadmiar pracowników może prowadzić do chaosu organizacyjnego oraz trudności w komunikacji, co w sytuacjach stresowych może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo. Ponadto, zgodnie z regulacjami dotyczącymi transportu wartości pieniężnych, kluczowe jest odpowiednie przeszkolenie oraz doświadczenie pracowników, a nie ich liczba. Odpowiedzi sugerujące, że czterech konwojentów jest wymaganych, są całkowicie nieuzasadnione w kontekście normy PN-EN 1317-1, która określa wymagania dotyczące ochrony i nie wymaga tak licznych ekip w tak specyficznych sytuacjach. Warto również zauważyć, że niewłaściwe zrozumienie roli konwojentów może prowadzić do nieefektywnego rozdzielania zadań i odpowiedzialności, co z kolei może stwarzać potencjalne zagrożenia. Dlatego kluczowe jest podejście oparte na analizie ryzyka, które uwzględnia specyfikę przewożonych wartości oraz środki ochrony dostosowane do tych wymagań.