Transport drogowy jest jednym z głównych antropogenicznych źródeł zanieczyszczenia powietrza, odpowiadającym za emisję szkodliwych substancji, takich jak dwutlenek azotu (NO2), cząstki stałe (PM10, PM2.5) oraz lotne związki organiczne (LZO). Emisje te są wynikiem spalania paliw kopalnych w silnikach pojazdów, co prowadzi do powstawania smogu oraz innych form zanieczyszczenia powietrza. Przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują rozwój polityki transportowej, która promuje bardziej ekologiczne środki transportu, takie jak pojazdy elektryczne, a także zmiany w infrastrukturze miejskiej, które mają na celu ograniczenie ruchu samochodowego w obszarach o wysokim zanieczyszczeniu. Dobre praktyki, takie jak wprowadzenie stref niskiej emisji czy zachęcanie do korzystania z transportu publicznego, są kluczowe w walce z problemem zanieczyszczenia powietrza. Zgodnie z normami UE, ograniczenie emisji z transportu jest niezbędne dla poprawy jakości powietrza oraz stanu zdrowia publicznego.
Ruchy tektoniczne, pożary lasów oraz wybuchy wulkanów są zjawiskami naturalnymi, które nie są bezpośrednio związane z działalnością człowieka, a zatem nie mogą być klasyfikowane jako antropogeniczne źródła zanieczyszczenia powietrza. Ruchy tektoniczne generują zjawiska, takie jak trzęsienia ziemi, ale ich wpływ na zanieczyszczenie powietrza jest znikomy i pośredni. Pożary lasów, choć mogą być wywołane przez ludzką działalność, są przede wszystkim naturalnymi zjawiskami, które w wyniku działania na przykład piorunów mogą się rozpowszechniać i emitować dwutlenek węgla oraz inne substancje do atmosfery. Wybuchy wulkanów emitują gazy i pyły, które mogą wpływać na klimat i jakość powietrza, lecz są one zjawiskami geologicznymi, niezwiązanymi z działalnością ludzką. Typowym błędem w rozumowaniu jest utożsamianie jakiegokolwiek źródła zanieczyszczenia z działalnością człowieka, co prowadzi do mylnego wniosku, że wszystkie naturalne zjawiska można zaklasyfikować jako antropogeniczne. Zrozumienie różnicy między tymi dwoma kategoriami jest kluczowe dla skutecznego podejścia do problemów zanieczyszczenia powietrza i ochrony środowiska.