Dobrze, masz 35 dB, bo według tabeli to poziom dźwięku, przy którym może być problem z komunikacją w klasie. W sumie, 35 dB to mniej więcej to, co słychać podczas cichych rozmów. To nam przypomina, jak ważne jest stworzenie dobrych warunków akustycznych w szkołach. Jak projektujemy klasy, warto pomyśleć o materiałach dźwiękochłonnych, które pomogą ograniczyć hałas i ułatwią naukę. Zgodnie z normą PN-B-02151-3:2016, w salach lekcyjnych hałas nie powinien przekraczać 35 dB, żeby uczniowie i nauczyciele mieli optymalne warunki do pracy. To naprawdę wpływa na to, jak dobrze uczymy się i jak się czujemy w szkole.
Wybór poziomów dźwięku jak 16 dB, 70 dB czy 85 dB to często wynik nieporozumień dotyczących akustyki w szkołach. Tak naprawdę 16 dB to bardzo niski poziom, który rzadko spotyka się w klasach, bo tam dźwięki z codziennych interakcji są znacznie głośniejsze. Z kolei 70 dB i 85 dB to już konkretna hałas, który potrafi mocno zakłócać komunikację i wprowadza stres. 70 dB to jak głośne rozmowy w restauracji, co w klasie się nie sprawdzi, a 85 dB to dźwięki jak głośna muzyka, które mogą uszkodzić słuch, jeśli są na dłużej. Niektórzy mogą myśleć, że większy hałas to norma z powodu hałaśliwych uczniów, ale badania pokazują, że zbyt duży hałas obniża koncentrację oraz zdolności do nauki. Dlatego ważne jest, by stworzyć dobre warunki akustyczne w szkole, żeby zminimalizować problemy w komunikacji i wspierać zdrowie uczniów.