Zawód:  Technik ochrony środowiska 
 Kategorie:  Hałas i ochrona przed hałasem 
Zwiększenie dopuszczalnej prędkości pojazdów w gęsto zabudowanych centrach dużych miast prowadzi do intensyfikacji uciążliwego hałasu komunikacyjnego. Przy wyższych prędkościach, pojazdy generują więcej hałasu przez zwiększoną emisję dźwięku z silników oraz kontaktu opon z nawierzchnią. W praktyce, standardy akustyczne w urbanistyce wskazują, że wzrost prędkości ruchu o 10 km/h może zwiększyć poziom hałasu o 3 dB, co oznacza odczuwalny wzrost głośności. W miastach, gdzie natężenie ruchu jest wysoka, jak np. Warszawa czy Kraków, podwyższenie limitu prędkości może prowadzić do przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu, co jest niezgodne z dyrektywami unijnymi dotyczącymi jakości powietrza oraz akustyki. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być projektowanie stref z ograniczoną prędkością w centrach miast, co ma na celu redukcję hałasu oraz poprawę komfortu życia mieszkańców.