Dystorsja to aberracja optyczna, która powoduje zniekształcenie obrazu w taki sposób, że jego kształt staje się podobny do beczki, zwanej również dystorsją beczkowatą. Ta aberracja występuje głównie w obiektywach szerokokątnych, gdzie promienie świetlne są zniekształcane w kierunku krawędzi obraz. W praktyce, dystorsja może mieć znaczący wpływ na zdjęcia architektoniczne, gdzie prostokątne kształty budynków mogą wydawać się zakrzywione, co utrudnia dokładne przedstawienie rzeczywistego wyglądu obiektu. Aby zminimalizować dystorsję, projektanci obiektywów często stosują techniki korekcyjne, takie jak wykorzystanie elementów asferycznych. Dystorsja jest również brana pod uwagę w standardach jakości optyki, takich jak ISO 12233, który określa metody pomiaru jakości obrazów w systemach optycznych. W obrębie fotografii i filmowania, zrozumienie i kontrola dystorsji są kluczowe dla uzyskania estetycznie poprawnych obrazów oraz przy zachowaniu proporcji i kształtów obiektów.
Koma to aberracja optyczna, która polega na zniekształceniu obrazu punktowego w taki sposób, że wygląda on jak rozmyta plama. W przeciwieństwie do dystorsji, koma nie prowadzi do zniekształcenia kształtu obrazu, lecz do jego wyginania, szczególnie na brzegach kadru. Zjawisko to jest często obserwowane w obiektywach o dużych przesłonach, gdzie promienie świetlne wchodzą pod różnymi kątami. Astygmatyzm to kolejna forma aberracji, która powoduje, że obraz punktowy nie jest równomiernie ostry we wszystkich kierunkach. Główne przyczyny astygmatyzmu to niewłaściwe kształty soczewek lub ich wady produkcyjne. Z kolei aberracja sferyczna to efekt, który pojawia się, gdy promienie świetlne przechodzą przez soczewki sferyczne, co prowadzi do rozmycia obrazu, ale nie do jego zniekształcenia w stylu beczki. Wiele osób myli te różne aberracje, co prowadzi do błędnych wniosków. Zrozumienie różnic pomiędzy tymi aberracjami jest kluczowe w optyce, szczególnie w kontekście projektowania i oceny jakości obiektywów. Podczas pracy z systemami optycznymi, istotne jest, aby wiedzieć, które aberracje mogą wpłynąć na końcowy obraz, a także jak można je minimalizować, aby uzyskać najlepsze rezultaty w praktycznych zastosowaniach.