Dystorsja jest aberracją optyczną, która prowadzi do zniekształcenia obrazu w sposób, który przypomina kształt beczki lub poduszki. Głównie dotyczy to obiektywów szerokokątnych, gdzie obraz na brzegach jest deformowany w wyniku różnicy w powiększeniu pomiędzy środkiem a krawędziami kadru. W przypadku dystorsji beczkowej, linie prostokątne w rzeczywistości wyglądają na zaokrąglone do wewnątrz, natomiast przy dystorsji poduszkowej, linie proste są wygięte na zewnątrz. W praktyce, aby minimalizować wpływ dystorsji, wielu fotografów korzysta z obiektywów o niskiej dystorsji, a także stosuje korekcję w postprodukcji. Dobrym przykładem zastosowania wiedzy o dystorsji jest używanie programów graficznych, które oferują narzędzia do korekcji zniekształceń, co jest szczególnie istotne w fotografii architektury, gdzie prostokątne kształty muszą być odwzorowane jak najwierniej. Wiedza o dystorsji jest także kluczowa w projektowaniu sprzętu optycznego oraz w inżynierii optycznej, gdzie stosuje się specjalnie zaprojektowane soczewki, które minimalizują te efekty, co jest zgodne z zaleceniami standardów branżowych takich jak ISO 12233.
Chromatyczna aberracja polega na różnicy w ogniskowych dla różnych długości fal światła, co prowadzi do rozdzielenia kolorów w obrazie, zamiast zniekształcenia kształtu. W praktyce, takie zjawisko można zaobserwować w obiektywach o słabej jakości, gdzie kolory obiektów nie są zbieżne w jednym punkcie ogniskowym. Sferyczna aberracja jest wynikiem nieidealnego kształtu soczewek, co powoduje, że promienie świetlne przechodzące przez różne części soczewki ogniskują w różnych punktach, co nie prowadzi jednak do powstawania dystorsji w kształcie obrazu, lecz do nieostrości. Astygmatyzm wynika z różnej zdolności skupiającej soczewki w różnych kierunkach, co prowadzi do zniekształcenia obrazu, ale nie w formie typowej dla dystorsji, która dotyczy proporcji w obszarze kadru. Typowe błędy myślowe prowadzące do pomylenia tych aberracji to brak zrozumienia ich definicji oraz różnic w sposobach, w jakie wpływają na obraz. Użytkownicy często mylą objawy tych aberracji, co jest zrozumiałe, ponieważ wszystkie mają wpływ na jakość obrazu. Kluczowe jest jednak, aby wiedzieć, że dystorsja odnosi się głównie do deformacji kształtu obiektów w kadrze, a pozostałe aberracje skupiają się na aspektach kolorystycznych i ostrości obrazu.