Koszt wynajmu autokaru oblicza się na podstawie stawki za kilometr oraz przebytej odległości. W przedstawionym zadaniu przewoźnik ustalił stawkę 5 zł/km oraz minimalny dzienny przebieg 400 km. W ciągu trzech dni, autokar przejechał 950 km, co jest mniej niż suma minimalnego przebiegu: 3 dni x 400 km = 1200 km. Naszym obowiązkiem jest więc zastosowanie minimalnego przebiegu, który przekłada się na 1200 km. Koszt całkowity wynajmu wynosi: 1200 km x 5 zł/km = 6000 zł. Przykład ten obrazuje, że w sytuacjach, gdy przewoźnicy narzucają minimalny przebieg, należy uwzględniać tę wartość, nawet jeśli rzeczywisty przebieg jest niższy. Zrozumienie tego aspektu jest kluczowe przy planowaniu budżetu na usługi transportowe, co może mieć znaczenie w kontekście organizacji wycieczek czy transportu zbiorowego.
Podczas analizy kosztów wynajmu autokaru kluczową rolę odgrywa zrozumienie zasad ustalania stawki za kilometr w odniesieniu do minimalnych wymagań przewoźnika. W przypadku, gdy przewoźnik ustala minimalny dzienny przebieg na 400 km, a całkowity przebieg w trzy dni wynosi 950 km, błędnym jest przyjęcie, że koszt powinien być obliczany na podstawie rzeczywistego przebiegu. Stawki za kilometr powinny być stosowane w odniesieniu do minimalnych parametrów, a nie rzeczywistych danych, co jest powszechną praktyką w branży transportowej. Często można spotkać się z błędnym założeniem, że wystarczy pomnożyć przejechane kilometry przez stawkę, co prowadzi do zaniżenia kosztów. Przykładowo, odpowiedzi proponujące kwoty 2750 zł lub 4750 zł mogą wynikać z pomyłek związanych z niewłaściwym interpretowaniem danych lub brakiem uwzględnienia minimalnych wymagań przewoźnika. Warto również zauważyć, że stawka 5 zł/km jest ustalona w kontekście zyskowności przewoźnika, co podkreśla znaczenie znajomości warunków umowy wynajmu w branży transportowej. Poprawne podejście do tego zagadnienia ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania kosztami oraz podejmowania informowanych decyzji finansowych.