Katedra w Gnieźnie jest jednym z najważniejszych obiektów związanych z historią Polski, a także kluczowym elementem Szlaku Piastowskiego. Została zbudowana w stylu romańskim i jest uznawana za pierwszą katedrę w Polsce, co czyni ją miejscem o znaczeniu narodowym i duchowym. Jej historia sięga X wieku, kiedy to Gniezno pełniło funkcję pierwszej stolicy Polski. W katedrze znajdują się groby pierwszych polskich władców oraz liczne zabytki, które przyciągają turystów i historię miłośników. Przykładowo, w czasie wizyty można zobaczyć słynne Drzwi Gnieźnieńskie, które przedstawiają sceny z życia św. Wojciecha oraz różne wydarzenia z historii Polski. Organizując wycieczkę, włączenie katedry w Gnieźnie do programu pozwala uczniom na lepsze zrozumienie kontekstu historycznego i kulturowego Polski oraz znaczenia miejsca w dziejach narodu. Dodatkowo, zwiedzanie tego obiektu wpisuje się w standardy edukacji historycznej, które kładą nacisk na poznawanie dziedzictwa kulturowego kraju.
Zamek w Bytowie, chociaż ma swoje znaczenie historyczne i kulturowe, nie wpisuje się bezpośrednio w Szlak Piastowski w taki sposób, jak katedra w Gnieźnie. Zamek ten, będący przykładem architektury gotyckiej, był niegdyś siedzibą krzyżacką, co może wprowadzać w błąd w kontekście polskiej historii. Z kolei skansen w Tokarni, mimo że jest cennym miejscem dla kultury ludowej i tradycji rzemieślniczej, nie ma bezpośredniego związku z początkami państwa polskiego oraz dynastią Piastów. Mizar w Bohonikach, będący miejscem pamięci o Tatarach, również nie koresponduje z kluczowymi wydarzeniami historycznymi związanymi z Piastami. Wybierając te miejsca, można wpaść w pułapkę myślenia, że wszystkie zabytki Polski powinny być traktowane równo, podczas gdy ważne jest koncentrowanie się na obiektach, które mają szczególne znaczenie dla historii i tożsamości narodowej. Przy planowaniu wycieczek edukacyjnych, warto kierować się zasadą, aby uwzględniać miejsca, które mają głębsze historyczne konteksty oraz oferują bogate zasoby edukacyjne dla uczestników. Edukacja powinna być oparta na solidnych fundamentach wiedzy historycznej, a wybór obiektów do zwiedzania musi być świadomy i przemyślany.