Kwalifikacja: MED.11 - Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych
Zawód: Technik ortopeda
W prawidłowo dobranym balkoniku do nauki chodu naprzemiennego, poręcze powinny znajdować się na wysokości
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór wysokości poręczy balkonika do nauki chodu na poziomie stawu biodrowego jest zgodny z zasadami ergonomii i biomechaniki, które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności podczas nauki chodzenia. Ustawienie poręczy na odpowiedniej wysokości umożliwia dziecku prawidłowe ułożenie kończyn dolnych, co wspiera naturalny ruch chodu. Wysokość stawu biodrowego jest idealna, ponieważ pozwala dziecku na swobodne poruszanie nogami, a także na stabilne trzymanie się poręczy, co zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Przykładem prawidłowego zastosowania tej zasady jest użycie balkonika w rehabilitacji dzieci z opóźnieniami w rozwoju motorycznym. Specjaliści zalecają, aby poręcze były regulowane, co pozwala dostosować je do indywidualnych potrzeb użytkownika, aby wspierać prawidłowy rozwój psychoruchowy. Ponadto, środowisko nauki chodu powinno być dobrze przystosowane, aby zminimalizować ryzyko urazów, co dodatkowo potwierdza znaczenie odpowiedniej wysokości poręczy.
Nieprawidłowe ustawienie poręczy balkonika na wysokości połowy uda, pachy czy talii wprowadza poważne błędy w ergonomii i biomechanice, co może prowadzić do nieprawidłowego wzorca chodu oraz zwiększonego ryzyka kontuzji. Ustawienie poręczy na wysokości połowy uda może ograniczać ruchomość stawów biodrowych, co skutkuje sztywnieniem ruchów oraz brakiem wsparcia w stabilizacji ciała. Ponadto, takie ustawienie może powodować, że dziecko będzie musiało przyjąć nienaturalną postawę, co w dłuższym czasie może prowadzić do problemów ortopedycznych. Wysokość poręczy na poziomie pachy jest z kolei zbyt wysoka, przez co dziecko nie ma odpowiedniego dostępu do wsparcia w momencie, gdy jego nogi się poruszają, co zwiększa ryzyko upadku. Ustawienie poręczy na wysokości talii stanowi kompromis, ale również nie może zapewnić optymalnych warunków do nauki chodu. W tym przypadku dziecko może mieć trudności z wykorzystaniem siły grawitacji, co uniemożliwi efektywne balansowanie ciała. Dlatego kluczowe jest stosowanie się do standardów dotyczących wysokości poręczy, które są opracowywane na podstawie badań biomechanicznych i doświadczeń klinicznych, aby wspierać prawidłowy rozwój motoryczny dzieci.