VAS/ODISS to oficjalny system diagnostyczny stosowany w pojazdach grupy VAG, czyli marek takich jak Volkswagen, Audi, Skoda czy SEAT. Moim zdaniem, to chyba najpewniejszy wybór, jeśli faktycznie chce się mieć pełny dostęp do wszystkich modułów i sterowników w tych autach. VAS (Volkswagen AG Service) oraz ODISS (Offboard Diagnostic Information System Service) zapewniają nie tylko odczyt i kasowanie błędów, ale też kodowanie, adaptacje, aktualizacje oprogramowania sterowników oraz szczegółowe testy elementów wykonawczych. Wielu mechaników pewnie wie, że niektóre funkcje dostępne w VAG-ach są możliwe do aktywacji tylko przez oryginalny interfejs i program. Z mojego doświadczenia, inne uniwersalne testery często nie poradziły sobie z bardziej zaawansowanymi czynnościami, na przykład przy wymianie sterowników czy adaptacji nowych kluczy. VAS/ODISS daje gwarancję, że pracujemy w zgodzie ze standardami producenta oraz mamy dostęp do najbardziej aktualnych funkcjonalności, co jest ogromnie ważne w nowszych modelach, gdzie bezpieczeństwo i elektronika są bardzo zaawansowane. Branżowo jest tak, że autoryzowane serwisy nie wyobrażają sobie pracy bez VAS/ODISS, bo tylko ten system zapewnia pełną kompatybilność i zgodność z wymaganiami VAG. Dodatkowo, dzięki temu oprogramowaniu można mieć dostęp do najnowszych biuletynów technicznych czy automatycznych procedur diagnostycznych. To naprawdę podstawa, jeśli ktoś chce się specjalizować w pojazdach tej grupy.
Wielu osobom tester CDIF, KTS czy CARMANSCAN może wydawać się wystarczający do pracy z elektroniką pojazdową. To są dość popularne urządzenia i oprogramowania, które faktycznie sprawdzają się w codziennej pracy warsztatowej, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi diagnostyka ogólna różnych marek. Jednak w przypadku samochodów z grupy VAG, czyli Volkswagen, Audi, SEAT czy Skoda, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Te pojazdy mają bardzo rozbudowane systemy elektroniczne i dużo funkcjonalności, które są blokowane lub niedostępne dla testerów uniwersalnych. Uniwersalne urządzenia, takie jak KTS od Boscha, CDIF/3 czy CARMANSCAN, pozwalają na szybki podgląd podstawowych parametrów, kasowanie błędów czy odczyt kodów usterek, ale często nie mają dostępu do zaawansowanych funkcji, takich jak kodowanie modułów, adaptacje, parametryzacja sterowników czy przeprowadzanie programowania online. Tutaj pojawia się pierwszy błąd myślowy: zakładanie, że skoro tester obsługuje OBD-II/EOBD, to znaczy, że poradzi sobie z każdą funkcją dowolnej marki. Producenci samochodów ograniczają funkcjonalność zewnętrznych testerów, żeby utrzymać kontrolę nad oprogramowaniem i bezpieczeństwem systemów. VAS/ODISS to narzędzie autoryzowane, które daje pełny dostęp do wszystkich systemów pojazdu, włącznie z najnowszymi protokołami komunikacji. Poza tym, tylko dzięki VAS/ODISS uzyskasz dostęp do aktualizacji online, procedur serwisowych zgodnych z najnowszymi standardami i dokumentacją techniczną. Używanie uniwersalnych testerów do zaawansowanych zadań w samochodach VAG zwyczajnie mija się z celem – to trochę jak próba naprawy zegarka młotkiem. Moim zdaniem, najlepszą praktyką w branży jest korzystanie z dedykowanego oprogramowania producenta wtedy, gdy zależy nam na pełnej funkcjonalności i bezpieczeństwie. Przekonanie, że "każdy tester to ogarnie" to bardzo częsty błąd, z którym spotkałem się już nie raz w warsztatach.