Amperomierz cęgowy jest specjalistycznym narzędziem używanym do pomiaru prądu elektrycznego bez potrzeby przerywania obwodu. Jego zastosowanie w diagnostyce rozrusznika samochodowego jest kluczowe, ponieważ pozwala na szybkie i dokładne określenie, czy rozrusznik odbiera odpowiednią ilość prądu do uruchomienia silnika. W praktyce, przy pomocy amperomierza cęgowego można również monitorować prądy rozruchowe, co jest istotne w przypadku diagnozowania problemów z akumulatorem czy samym rozrusznikiem. Zgodnie z dobrą praktyką w diagnostyce motoryzacyjnej, pomiar ten powinien być przeprowadzany w warunkach rozruchowych, co umożliwia zaobserwowanie ewentualnych anomalii w poborze prądu. Warto również pamiętać, że amperomierz cęgowy jest narzędziem nieinwazyjnym, co czyni go bardzo wygodnym w użyciu.
Pomiar prądu za pomocą amperomierza cęgowego jest bardzo specyficzną techniką i nie jest właściwy do diagnozowania takich elementów jak pompa paliwa, reflektor czy akumulator. Pompa paliwa jest urządzeniem mechanicznym, którego działanie nie jest bezpośrednio związane z pomiarami prądu. Zamiast tego, do oceny jej funkcji stosuje się pomiary ciśnienia paliwa i diagnostykę mechaniczną. Reflektor, z kolei, jest elementem odpowiedzialnym za oświetlenie i jego diagnostyka koncentruje się na sprawdzeniu stanu żarówek oraz poprawności działania układów elektrycznych, jak również na ustawieniu świateł, co nie ma związku z pomiarami prądu. Akumulator jest źródłem zasilania, a jego stan można ocenić za pomocą testerów akumulatorów, które mierzą napięcie i pojemność, a nie poprzez bezpośrednie pomiary prądu przy użyciu amperomierza cęgowego. Typowym błędem w myśleniu jest przekonanie, że pomiary prądowe są uniwersalne dla wszystkich komponentów elektrycznych, co prowadzi do niepoprawnych wniosków diagnostycznych.