Areometr to przyrząd pomiarowy, który służy do określania gęstości cieczy, co ma kluczowe znaczenie w ocenie poziomu naładowania akumulatora. W akumulatorach ołowiowych, naładowanie można ocenić poprzez pomiar gęstości elektrolitu. Wysoka gęstość elektrolitu wskazuje na pełne naładowanie, natomiast niska gęstość sugeruje, że akumulator jest częściowo lub całkowicie rozładowany. Przykładowo, w pełni naładowanym akumulatorze gęstość elektrolitu wynosi około 1,28 g/cm³, natomiast w stanie rozładowania może spaść do 1,10 g/cm³. Stosowanie areometru jest zgodne z dobrymi praktykami w diagnostyce akumulatorów, co pozwala na optymalne zarządzanie ich żywotnością oraz wydajnością.
Odpowiedzi wskazujące na inne zastosowania areometru są błędne, ponieważ nie uwzględniają zasadniczej funkcji tego urządzenia. Katalizator, używany w układach wydechowych, nie ma związku z gęstością cieczy, a jego funkcjonowanie ocenia się raczej poprzez badania chemiczne lub diagnostykę systemów emisji spalin. Z kolei higroskopijność płynu hamulcowego to zdolność substancji do absorbowania wilgoci, co nie ma bezpośredniego związku z pomiarem gęstości, a takie badania wymagają innych narzędzi, jak analizatory chemiczne. Zanieczyszczenie oleju silnikowego również nie jest oceniane przez areometr, gdyż jego pomiar polega na analizie chemicznej oleju, często przy użyciu spektroskopii lub testów laboratoryjnych. W związku z tym, stosowanie areometru w kontekście tych zastosowań jest wynikiem nieporozumienia dotyczącego funkcji tego instrumentu i wskazuje na brak znajomości jego właściwych zastosowań w diagnostyce akumulatorów.