Asystent hamowania BAS (Brake Assist System) jest kluczowym elementem bezpieczeństwa czynnego w pojazdach. Jego głównym celem jest zwiększenie efektywności hamowania w sytuacjach awaryjnych poprzez automatyczne dostosowanie siły hamowania do zaistniałej sytuacji. System ten analizuje dynamikę pojazdu oraz prędkość, a w momencie, gdy kierowca zaczyna hamować, BAS rozpoznaje, czy jest to hamowanie awaryjne i w razie potrzeby zwiększa siłę hamowania. Przykład praktyczny zastosowania tego systemu można zaobserwować w sytuacjach, gdy kierowca nie zdąży zareagować na przeszkodę – BAS może znacząco skrócić drogę hamowania, co potencjalnie ratuje życie. W wielu krajach, w tym w Europie, zastosowanie takich systemów jest promowane przez standardy bezpieczeństwa, takie jak Euro NCAP, które oceniają efektywność systemów wspomagania hamowania w nowych pojazdach.
Wybór odpowiedzi dotyczącej komfortu jazdy jest mylny, ponieważ asystent hamowania BAS nie ma związku z poprawą wygody prowadzenia pojazdu. Jego funkcje są ściśle związane z bezpieczeństwem aktywnym, a nie z subiektywnymi odczuciami komfortu. Komfort jazdy zazwyczaj odnosi się do takich aspektów jak amortyzacja, hałas wewnętrzny czy ergonomia foteli – to elementy, które zwiększają przyjemność z prowadzenia, ale nie wpływają na bezpieczeństwo w sytuacjach krytycznych. Inną nieprawidłową koncepcją jest mylenie bezpieczeństwa biernego z bezpieczeństwem czynnym. Bezpieczeństwo bierne odnosi się do systemów, które minimalizują skutki wypadku, takich jak poduszki powietrzne czy strefy zgniotu. BAS działa przed wystąpieniem wypadku, co czyni go elementem aktywnego systemu zabezpieczeń pojazdu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że skuteczne hamowanie w sytuacjach awaryjnych jest jednym z kluczowych elementów zapobiegania wypadkom, co podkreśla znaczenie systemu BAS w kontekście bezpieczeństwa czynnego. Dobre praktyki w projektowaniu samochodów kładą nacisk na integrację takich systemów, aby maksymalizować ochronę pasażerów oraz innych uczestników ruchu.